Du har omkring 500 skeletmuskler i kroppen og hver af disse indeholder masser af muskelceller med mange små forbrændingsmotorer, der effektivt forbrænder sukker og fedt, når de er på arbejde. Til hver eneste bevægelse kræves energi uanset om du blinker med øjnene, trækker vejret eller spurter efter bussen. Når du træner, motionerer og bevæger dig nok, så øges cellernes antal af forbrændingsfabrikker. Disse forbrændingsfabrikker hedder mitochondrier. Antallet af mitochondrier har betydning for hvor effektivt du forbrænder fedt og kulhydrat. Når du ikke træner mindskes antallet af mitochondrier og når du træner regelmæssigt øges antallet af mitochondrier. Det er både en fordel, når du træner for så kan du yde mere og dermed forbrænde mere, men det er også en fordel, når du er i hvile eller sidder på arbejdet, for jo flere mitochondrier jo bedre fedtforbrænding døgnet rundt. Blandt andet derfor er det lettere at holde vægten når man er i god form end når man er i dårlig form.
Jo større muskelmasse, du har, jo flere kalorier har du brug for til deres daglige forsyning. Et ekstra kg muskler forbruger daglig op til 20 kalorier ekstra. Det giver næste næsten 700 kalorier ekstra i forbrænding om måneden, hvis du får 1 kg muskler mere end du har nu. Så ud over at træning i sig selv er kalorieslugende, så er ”bivirkningerne” af træningen det også.