Jo du har!!
Alle har præcis lige meget tid til at træne – uanset om de er enlig mor med 3 børn og fuldtidjob eller elitesportsudøver. Alle har den samme tid. Forskellen er, hvad vi vælger at bruge tiden på. "Jamen, Birgitte, jeg har da ikke 20 timer at bruge på træning om ugen ligesom elitesportsudøveren har". Jo du har. Du vælger bare ikke at bruge tiden på det!” Hvis du vidste det gjaldt dit og dine børns liv, at du trænede 20 timer om ugen, så er jeg sikker på at du ville finde en vej til at nå målet. Så det handler om at prioritere og vælge; hvad er vigtigt for dig! Holder du dig til mantraerne: jeg har ikke tid til at træne; jeg ville gerne have trænet mere men jeg havde bare ikke tid, så er det fordi det du føler du får ud af at bruge tid på træning, ikke står mål med hvad du kan få ud af at lade være. Og så er det ikke vigtigt nok for dig. Så hvis du skal finde tid til træning og sund livsstil, så skal det være, fordi det virkeligt betyder noget for dig.
Er du en af dem, der ikke har tid til at træne, er jeg sikker på, at du godt selv ved, at det ikke er sandt. Det er vist mere et spørgsmål om du har overskud til det? Det er når overskuddet ikke er der, at det heller ikke som om tiden er der.
Åh jeg vil så gerne træne, men jeg har bare ikke tid. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal få presset det ind i mine dage…
Hvad er det du har så travlt med, at du ikke har tid til at gøre det der skal til for at du kan få fornøjelse ud af alt det du gør?
Kroppen er skabt til at skulle bevæge sig en vis mængde. Det er en del af det, der holder dig frisk og sund – og i stand til at være glad. Hvis du har så travlt med at gøre ting, der er mere vigtige end at få træet, ås må det være fordi du tror at de ting er mere vigtige for at du er glad, end træning er. Det paradoksale er, at du ikke kan blive lige så glad for alt det du gør, hvis du ikke har en grundlægende sundhed i din fysiske krop. Så hvis du ikke bevæger dig nok, og er i tilstrækkelig god form, så kan du ikke opleve glæde og lykke optimalt – fordi kroppen ikke kan skabe tilstanden.
Jeg er bare så træt og tung i kroppen og har bare ikke energi, når arbejdet, mand og børn er klaret. Jeg gider ikke træne kl. 21 om aftenen. Og det kan vel heller ikke være meningen at det er det tidspunkt, at jeg skal træne?
Der er ikke nogle tidspunkter, der er bedre end andre. Det tidspunkt som passer indi i dit liv, er det rigtige. For nogle vil det være kl .21 om aftenen og for andre er det et andet tidspunkt. Det rigtige tidspunkt for dig, der det tidspunkt hvor du får det gjort. Og ved du at d uikk efår det gjort så sent, så find et andet tidspunkt.
Jamen resten af dagen har jeg jo ikke tid!?
Hvis du vil, så ved jeg at du kan finde tid. Træning behøver ikke at være langvarigt. At træne i 20 minutter af gangen er fint til at komme i form og få trænet hele kroppen. Det handler bare om at du sætter dig ind i hvordan du nedsætter din træningstid til 20 minutter. Det er ikke bare noget man lige gør – hvis du vil have det maksimale ud af det. Så brug lidt tid om aftenen (i stedet for at se tv) på at finde øvelser og træningsprogrammer du kan lære fra. Det er bare et spørgsmål om at gøre det grundigt fra starten, så tager det ikke lang tid at finde et træningsprogram, der udfordrer dig optimalt på 20 minutter.
Og er du stadig af den overbevisning at du ikke har tid, så spørg dig selv om det du bruger tiden på er mere vigtigt for at du kan føle dig godt tilpas, frisk og glad?

Kan du finde tid nogle af disse steder:
- Stå op en halv time før om morgenen?
- Droppe eftermiddagsluren?
- Droppe et afsnit af Friends?
- Bruge motionscentret på din arbejdsplads eller arbejdspladsens andre motionstilbud?
- Cykle på arbejde?
- Gå på arbejde?
- Løbe på arbejde?
- Gåtur på 5 minutter i frokostpausen?
- Lave 10 benbøjninger, mens du tørrer hænder efter du har været på toilettet?
- Løbetræner eller laver EFFEKT-øvelser men du venter på at dine børn deltager i fritidsaktiviteter?
- Tage børnene med i parken og spille bold?
- Tage i svømmehallen med børnene?
- Træne hjemme i stuen inden aftensmaden – sammen med børn og kæreste?
- Træne med børnene som vægte?
Og har du ikke børn eller er du uden arbejde, så har du bare ikke en gangbar undskyldning for ikke at have tid til at træne i forhold til at have tid. Men jeg ved jo der er masser af andre undskyldninger for ikke at få trænet derude… Har du tid at træne i dag?