Anmeldelse af muskeltræning

Nye træningsformer skyder frem og gamle træningsformer får sin renæssance. Og det er ikke uden grund, at vi finder på nyt og bruger alt det gamle igen, for vores fysiske styrke, udholdenhed og smidighed er ikke hvad den har været.

Vi kan i dag klare et krævende job uden at pulsen har været over 90 hele dagen og vi kan rejse rundt og opdage hele verden uden at få sved på panden. Vi er blevet det magelige samfund, hvor ingen fysisk belastes unødigt, når det kommer til arbejde. Denne udvikling er fatal for vores sundhed, velvære og livsglæde.

Hvis vi vil holde os sunde, opleve stort velvære og energi til livet, er de fleste i dag nødt til at vælge at gå til træning eller træne kroppen hjemme i stuen minimum 2-3 gange om ugen, samtidig med at man tænker lidt over at bevæge sig nok i dagligdagen; gåture, cykle på arbejde, leg udendørs med børnene osv. Men det er ikke ligegyldigt, hvad man bruger sin sparsomme træningstimer på, hvis man vil udnytte hvert sekund bedst muligt.

For at træning kan blive en naturlig del af hverdagen og giver bedre form kræves:
- at træningsformen(erne) er en man kan lide
- at træningsformen(erne) giver velvære under og efter
- at træningsformen(erne) træner kroppens muskler, sener og led på en intelligent måde, så kroppen lærer, hvad der er korrekt og forkert
- at man træner alsidigt, så kroppen bliver alsidig og ikke ensidig
- at man bliver rigtigt introduceret til træningsformen(erne), så man ikke indlærer forkerte bevægemønstre

Og en god måde at teste forskellige træningsformer er bla. ved at læse om dem i bøger – hvis bøgerne vel at mærke er velskrevet.

Jeg har valgt at anmelde 3 træningsbøger der handler om muskeltræning på hver sin måde.

Jeg har vurderet bøgerne udfra min baggrund som forfatter til 7 bøger, mine uddannelser inden for træning, livsstil, sundhed, stress og coaching, samt mine mange års erfaring med undervisning inden for træning og sundhed mv..

Bøgerne vurderes på en skala fra 1-6, hvor 6 er det bedste.

Yoga
Af Howard Kent og Claire Hayler
Forlag: Aschehoug
Kr. 129,00

Bogen giver en kort og præcis præsentation af yoga og filosofien bag. Ca. halvdelen af bogen udgøres af specifikke yogaøvelser og stillinger som er lette at følge og hvor langt de fleste kan være med. Bogen giver en kort introduktion til filosofien og tankerne bag, for derefter at beskrive de grundlæggende principper for træningen.

Yoga er så populært som aldrig før, på trods af at man kender yoga øvelser fra helt tilbage til 5000 år før vores tidsregning. En af grundene til det er populært er at det giver ro, styrke, balance og afstresning samtidig med at hele kroppen bliver rørt igennem. Derudover sætter yoga stor fokus på vejrtrækningen, hvilket bearbejder vejrtrækningsmusklerne, men i høj grad også virker stressnedsættende samtidig med at dybe vejrtrækninger fremmer fordøjelsen og i det hele taget det generelle velvære. Yogaøvelserne der vises her er simple at udføre, svære at gøre forkert, men også svære at gøre helt rigtige.

Og spørgsmålet er om man kan lære at gøre øvelserne rigtigt ved blot at se på billederne og læse de forholdsvis sparsomme øvelsesbeskrivelser. Jeg mangler en sammenhæng mellem øvelsesbeskrivelserne og billederne, da øvelsesbeskrivelserne til hvert billede ikke altid beskriver hvad man ser på billedet. Det kan virke forvirrende, hvis man ikke kender til øvelserne på forhånd.

Jeg mangler en beskrivelse af hvor mange gange man skal lave hver øvelse, og hvilke øvelser man bør starte med som nybegynder. Bogen er alt i alt en god introduktion til yoga, og som kan bruges til hjemmetræning, hvis man i forvejen går til yoga.

Bogen får karakteren 4

Muskel og styrketræning
Af Frédéric Delavier
Pris: 269,00
Forlag: Aschehoug

Bogen er en introduktion til muskeltræning i fitness-/træningscenter for begyndere såvel som for øvede. Størstedelen af bogen indeholder øvelser og øvelsesbeskrivelser af de klassiske styrketræningsøvelser som man kan lave i et hvert fitness-/træningscenter. Denne bog er den bedst illustrerede bog om muskeltræning jeg længe har set, idet alle øvelser illustreres med meget grundige muskeltegninger og med utallige muskelnavne påsat.

Dog kan illustrationerne virke lidt skræmmende på os almindelige motionister, da tegningerne viser både mand og kvinde som muskelbundter på grænsen til bodybuilder-type. Kan man se bort fra dette – og er man interesseret i at vide hvilke muskler man præcis træner i de traditionelle træningsøvelser, så er her en bog, der giver dig det. Derudover gives forskellige bud på variationer af de klassiske øvelser, så man kan variere sin træning nu og da.

Øvelsesbeskrivelserne kunne godt være grundigere, når bogens formål også er at ramme begyndere. Den største mangel i bogen er beskrivelsen af centret af kroppen og hvorfor det er vigtigt at spænde maven inden man laver muskeltræningsøvelser. Og for det trækker jeg en hel karakter. Med mindre man ved en masse omkring styrketræningsprincipper, så kan bogen ikke stå alene, idet den kun indeholder øvelsesbeskrivelser og illustrationer og ikke noget omkring tempo, antal gentagelser og rækkefølge af øvelser.

Bogen får karakteren 4

Pilates gør forskellen
Jennifer Dufton
Forlag: Lindhart og Ringhof
Pris: 199,-

Bogen handler om Pilatestræning for dig der vil lære systemet at kende. Bogen indeholder basis-øvelser som alle kan være med til – og som er for alle der ikke kender til Pilatesøvelserne og systemet. Pilates er et system af styrke- og strækøvelser primært for musklerne der omslutter bækken og rygsøjle, der er opfundet af Josehp Pilates for omkring 100 år siden.

Og træningsformen er siden gradvist vokset sig verdenskendt og meget populært. Pilates er populært fordi det styrker de svage holdningsmuskler i mave og ryg og fremmer holdningen, samtidig med at man fokuserer indad og mærker sin krop arbejde. Hvis øvelserne doseres korrekt giver Pilates et stort dagligt velvære for alle der arbejder med øvelserne.

Bogen giver en god kort introduktion til hele systemet og baggrunden for udviklingen af øvelserne sammen med fint illustrerede øvelser, med korte og præcise øvelsesbeskrivelser. Derudover indeholder hver øvelse et forslag til modifikationer, altså hvordan man tilpasser øvelsen til en skade eller mindre stærke muskler. Hver øvelse har mærkning af i hvor stor grad, der er specielle hensyn at tage, hvis man har skader i kroppen.

Det giver en god og præcis instruktion til hver øvelse. Øvelsesprogrammet er delt i 3 dele, så man starter med niveau 1 og forsætter med niveau 2 og 3, når man føler sig klar. Bogen er virkelig god som introduktion til Pilatesøvelserne. Det eneste jeg gerne så bedre, er at man fjerner den pude som konstant ligges under hovedet. Kroppens holdning svarende til stående stilling trænes bedst ved at hovedet ligger på gulvet uden forhøjning under, med mindre man har problemer med ryg eller nakke. Det er mere undtagelsen end reglen at puden skal ligge under nakken. Bogen har endda også en god pris – og derfor får den top-karakter.

Bogen får karakteren 6.