Vi har ofte fokus på sunde kostvaner og aktiv livsstil for dem der vil tabe sig eller holde vægten, men der er jo også en gruppe der gerne vil tage på. Er man spinkel og samtidig tynd kan det være et lige så stort selvtillidsproblem som dem der er alt for tykke. De meget tynde føler ikke at der er noget de kan gøre for at tage på, præcis lige som mange tykke ikke føler at de kan komme ned i vægt uden at skulle straffe sig selv med sultekure – som alligevel ikke kan overholdes. Kan alle tage på? Ja, det kan alle. Der er ikke nogen der bare fungerer som et uendeligt hul, hvor der bare kan stoppes mad ned uden at man tager på. Problemet for dem der føler at de bare kan ”spise hvad de vil” er at de bliver mætte og får det dårligt hvis de skal spise mere end til deres normale mæthedsgrænse. (det er den grænse mange af os andre ikke rigtigt kan mærke – eller i hvert fald ikke respekterer). Og nej det er hverken fløde eller masser af skumslik der skal til for at gøre disse mennesker kraftigere. Det er faktisk den samme sunde kost som alle andre skal spise, der skal bare også sættes ind med fødevarer der ikke er så mættende som andre, så der går længere før mæthedssignalerne sætter ind. Kroppen bygges af det man spiser, så en tynd krop skal bygges af sunde fødevarer lige som en tyk krop, der vil være slank skal. Og så skal man selvfølgelig træne hvis man vil tage på. Det gælder om at bevæge sig nok og aktivt nok – også når man er ”for tynd”. Man kan med stor fordel afholde sig fra at dyrke langdistance løb og cykling og andre langvarige aktiviteter og i stedet kaste sig over styrketræning, boksning, BodyPump og lignende aktiviteter som har fokus på at opbygge muskelmasse. Se meget mere i mit svar til Janus herunder.


Hjælp mig med at tage på

Jeg er en dreng på 17 år. Jeg spiser og spiser og kan ikke tage på. Jeg er træt af at være så tynd at andre tror at jeg har anorexi – og så tror jeg i øvrigt heller ikke at pigerne kan lide mig, når jeg er så tynd. Hvad skal jeg gøre for at tage på? Jeg er ved at kaste op når jeg spiser mere end jeg egentlig har lyst til.

___

Kære Janus

For at tage på skal du have øget din appetit naturligt og du skal foretage dig ting som opbygger din krop. Omvendt skal du undlade at gøre de ting der dæmper din appetit og nedbryder din krop.

Lad os starte med det sidste; rygning dæmper appetitten hos de fleste. Så ryger du så er det på tide at kvitte smøgerne. Og det kan ikke gå hurtigt nok. Er du ikke parat til det, så er du ikke parat til at gøre noget ved din kropsstørrelse endnu. Rygestoppet er en forudsætning. Derudover skal du sørge for at du bevæger dig nok til dagligt og at du er i god form. Din naturlige appetitregulering fungerer meget bedre når du bevæger dig nok. Er man for tyk, så hjælper nok bevægelse på at dæmpe den overdrevne appetit der har været til stedet for at man har taget på – og er man for tynd sker det omvendte. Men det betyder ikke at jo mere du bevæger dig jo mere vil din appetit stige. Du skal træne hårdt og intenst 3-4 gange om ugen. Meld dig fx ind i et fitnesscenter og få lavet et program der tager 30 minutter at gennemføre og hvor der er fokus på muskelopbygning. Eller meld dig til karate, judo eller boksetræning. Selvom træningsformerne er energiforbrugende når du er i gang, så hjælper de dig også til at få større appetit når du spiser. Og når du spiser så sørg for at du spiser proteinholdige fødevarer som også indeholder fedt, fx frikadeller, flæskesteg, kødboller, pølser – af den gode slags selvfølgelig. Og undgå sukker og hvidt brød. Sukker og hvidt brød hæmmer meget nemt appetitten hos jer der i forvejen er småt-spisende (og ja det modsatte sker hos mange andre der har det modsatte problem). Spis groft pasta med god kødsovs. Bestil en sandwich med grovbolle og bed om ekstra fyld, så du får kalorier fra de dele af din mad der opbygger din krop. Spis 6-8 måltider dagligt – og gerne flere hvis det er svært at spise store portioner. De mange mindre måltider kan hjælpe dig til at spise mere. Og ja det lyder som en ordentlig omgang – og det er det også. Så du skal ville det. Præcis lige så målrettet som dem der vil slanke sig for alvor skal være, lige så målrettet skal du være. Alle kan tage på, så du skal beslutte dig om det skal være nu og så gå i gang fra en ende af.

Jeg ønsker dig alt det bedste med projektet.