Der er ingen, der har en magisk super-forbrænding
Jeg hører så tit folk fortælle om en eller anden de kender, der bare kan spise og spise og aldrig tager på af det. Og de siger noget der minder om ”jamen han/hun kan bare spise alt og han/hun tager ikke så meget som et gram på – og jeg skal bare kigge på en der spiser en flødebolle, så tager jeg på.”
 
Men der er INGEN, der kan overspise uden at tage på. Ingen. Heller ikke ham eller hende du kender.

Jo det kan han/hun!” tænker du måske.
 
Men sådan er det ikke!!

Jo, for han/hun tager 3 portioner OG spiser dessert – og spiser en bakke flødeboller senere. Og han/hun tager ikke på. Han/hun er slank som en ål.”
 
Ja, men han/hun kan ikke overspise uden at tage på. Sådan er loven om energiindtag.
 
Det, der snyder os – og dem selv, altså dem der spiser og spiser, er at når de har spist for meget den ene dag, så justeres energiindtaget den næste dag. Eller næste dag.
De føler sig bare ikke begrænsede og de har ikke fokus på mad hele tiden. De tænker på noget andet.
 
Der er ingen, der har en magisk super-forbrænding.
 
Og hvordan ved jeg så det, tænker du måske!?
 
Det er fordi det er så grundigt undersøgt. For selvfølgelig er forskerne interesseret i hvad det er der gør at nogen kan ”spise og spise” og ikke tage på.
Men når forskerne undersøger det, så er det ikke sådan, at nogen har en magisk forbrænding. Ingen. Det de observerer at at ingen af dem  med ”magisk forbrænding” overspiser i forhold til deres forbrænding. Jo, måske på kort sigt, men over flere dage, så spiser de den mængde, som de forbrænder.
 
De føler sig bare ikke begrænsede.
 
Og det er det som andre, der har lyst til at spise hele tiden gør. Føler sig begrænsede.
 
Hvis du ikke spiser nok fedt – bare for at tage et eksempel – så kan det øge din sukkertrang, trang til søde sager og til at drikke sodavand. Og den kan føles og være ustyrlig. Og når du så indtager alt det du har lyst til, så tager du på.
Men når de andre – dem vi tror har en magisk forbrænding overspiser, så gør det de ikke til næste måltid, eller næste dag – og så justeres energiindtaget.
 
Men når du har fx sukkertrang og den ikke tøjles og du ikke finder ud af hvorfor du har den, så føles det som om du skal være viljestærk for hele tiden at sige nej. Og du føler at du skal begrænse dig.
Og så føles det hårdt – og uretfærdigt – at du ikke bare kan spise alt det du vil  - for det kan ham/hun du kender, som har den ”magiske forbrænding”.
 
Men der er ingen magisk forbrænding.
 
Der er bare nogen, der er bedre til at mærke efter hvad kroppen har brug for. Og det er SÅÅÅÅÅ naturligt at have lyst til at spise for meget den ene dag – og så spise mindre næste dag.
Der hvor det går galt er, når man har lyst til at spise for meget hver dag.
 
Mange af os har lyst til at spise for meget hele tiden, fordi kroppen ikke har fået den rigtige næring og er i underskud (måske ikke kalorieunderskud, men næringsunderskud). Og uden rigtig næring, beder hjernen ofte om mere mad – og flere stimulanser. Og broccoli og bulgur er ikke stimulanser, så derfor er det ikke det du har lyst til at spise. Selvom det vil løse problemet på lang sigt. Det løser ikke problemet på kort sigt.
Så derfor får du lyst til at spise alt det, der gør dig tyk og træt i stedet. Alt det hurtige og sukker/hvedemelsholdige.
 
Nå, men for at denne tekst ikke skal blive så lang at du ikke orker læse den til ende, så stopper jeg her. Jeg vil bare sige at når jeg arbejder med folk, der spiser for meget eller for meget af nogle bestemte ting, så prøver vi at finde frem til årsagen til at man har lyst til at spise for meget i stedet for bare at opfinde regler for at begrænse sig. Jeg tror på at det er nemmere for dig at spise mindre sukker, når du ikke har lyst til det. Jeg tror at det er nemmere for dig at spise sund mad, når du har lyst til det. og jeg tror at alle kan finde frem til en måde at leve sundt og blive slank uden at det skal være hårdt og føles dårligt.
 
Jeg hjælper dig ikke bare med at slanke dig på mit 7 ugers slankeforløb. Jeg hjælper dig med at finde ud af hvad der giver dig sukkertrang, mavefedt, overspisningslyst, manglende lyst til bevægelse, væskeophobninger, dårlig søvn og forstoppelse eller det modsatte. Vi arbejder ikke bare med vægttabet. Men alt det der ligger bag.
Læs mere om forløbet her: 7 ugers forløb: Spis dig frisk og slank - Træn dig glad og stærk