Op igennem 1990'erne og 00'erne blev vi mega fedtforskrækkede. Så forskrækkede at nogle stadig ikke har rystet angsten for det fede af sig. Fedtforskrækkelsen skabte et nyt problem. For når der nu ikke skulle være fedt til at give maden smag, hvad skulle så være smagsgiveren? Hvem kunne vikariere og klare jobbet på en måde, så vi stadig fandt velbehag ved maden, når den nu var fedtfattig eller lige frem fedtfri?

I dag betaler mange prisen for de forrige års fedtfornægtelse. Overspisning, træthed, smerter, væskeophobninger, kolesteroludfordringer, blodtryksproblemer, overvægt, udmattelse, blodsukkerproblemer, insulinresistens, fordøjelsesproblemer, hovedpine, mavefedt, eksem, hudproblemer og hormonelle forstyrrelser. Alle disse symptomer er der flere og flere af os, der har fået eller har udviklet.

En af de ændringer, jeg ser hjælper de fleste med ovenstående symtpomer (og mange andre symptomer), er ved at udelukke raffineret sukker fra kosten. Sukkeret er kommet snigende ind i kosten alle vegne, fordi der jo skal være noget, der giver smag, når fedtet ikke er der.
Vi er sukker-glade som aldrig før. Og der er ikke en begivenhed, der ikke fejres med sukkerorgier (jeg generaliserer, det ved jeg, men du forstår, er jeg sikker på!).
Mange er blevet sukkerafhængige. Hvor det søde stads er styrende.
Er det dig, der bestemmer hvornår du spiser søde sager, eller er det de søde sager, der bestemmer?

Og al sukkeret gør også maven stor og tyk - og fordøjelsen dårligere og alt muligt andet, som du kan se herover.
Der er så mange symptomer, som jeg har set forsvinde fra mine kursisters kroppe, når de får styr på sukkertrangen.

Men det handler jo ikke bare om at holde op med at spise sukker.
Det hander også om at finde ud af hvorfor du spiser så meget af det.

Hvis du vil ændre vaner, skal du arbejde med årsagen til dine probelmer istedet for bare at fikse symptomerne.
Du skal fjerne din sukkertrang. Du skal finde årsagen til at din fordøjelse er træg. Du skal finde ud af hvorfor du ikke prioriterer tid til at træne regelmæssigt. Og så videre.

Hvis du vil af med din sukker-overspisning, er det ikke nok bare at stoppe med at spise de søde sager. For så havde du jo gjort det. 
Det er nemmere at lade slikket, kagerne og kiksene være, når du ikke har lyst.

Så hvorfor har du så stor en sukkertrang? Ved du det?

På mit nye online kursus: Spis og træn maven flad
lærer jeg dig hvorfor maven bliver stor og tyk af at du spiser for meget sukker. Og hvordan du lynhurtigt ændrer vaner og får synlige resultater.
Vi starter d. 22. april. 
Ja, det er 2. påskedag. 
Men der skal du heller ikke i gang med at ændre kost eller noget som helst andet der. Der skal du bare i gang med at konsumere al intromaterialet.Og gør dig klar. Forberede dig. For den største del af successen bag at komme godt fra start ligger i forberedelsen. Og så skal du i gang ugen efter. Så du har god tid. 

Book din plads på holdet nu. Og kom godt fra start d. 22. april 2019. Læs mere mere om indholdet her.