Længere tids overforbrug af sukker og søde sager giver mange forstyrrelser i kroppen, og kan bl.a. medvirke til overvægt, træthed, dårlig fordøjelse, slap hud, muskelspændinger, hyppige forkølelser og meget andet. Men får du ofte en næsten besættelsesagtig trang til noget sødt, så er det et problem, du skal ville løse, hvis du vil være friskere, slankere og have en flad mave – og ikke løse problemer med at ”medicinere” dig med sukker, for det er ikke det du mangler! Umiddelbart føles det som om det er det eneste saliggørende og derfor er der også så mange af os, der ikke kan lade være med at gufle de søde sager lige så snart trangen melder sig – og vi overgiver os. Hvis du vil have fjernet trangen, så du ikke skal diskutere inden i dig selv om du skal spise sukkeret eller ej, for du har ganske simpelt ikke lyst og tænker sandsynligvis heller ikke over at du ikke har lyst, andet end når du bliver spurt. Og det er dertil du skal nå, hvis du vil have sunde kostvaner. Sunde kostvaner giver ikke en øget sukkertrang og lyst til at gufle marsbars og drikke sodavand. Så hvis du syntes at din kost er sund og god, men du stadig ikke kan styre dit sukkerindtag, så er det sandsynligvis fordi der alligevel er ting der ikke er optimale. Sukkertrangen øges også for dig, hvis du hører til dem der har tendens til at udvikle afhængighed. Læs meget mere i bogen Flad mave for altid.

Er du afhængig af sukker/hurtigtoptageligt kulhydrat?
Hvis tanken om at skulle undvære sukker i 3 dage skræmmer dig, så er du stensikkert afhængig af det. alt hvad vi ikke kan undvære er vi afhængige af. Ilt, vand og god næring er vi afhængige af, men vi skal ikke være det af cigaretter, alkohol, kaffe og sukker – for de stoffer er ikke nødvendige. Er du blevet slave af sukkeret, så du skjuler hvor meget du indtager eller er din dag styret af mængden af sukker du kan få skovlet indenbords, så vil du have stor gavn af at slippe sukkerindtaget i en periode. når du er vant til at spise masser af sukker, så mærker du ikke alt det dårlige det gør ved dig. Lige som man heller ikke mærker hvor dårligt det er at ryge, når man er vant til det. Jeg kalder det for afhængighed, når der er noget man ikke kan lade være med at gøre – så man føler at man er styret af det udefra. Og du bør bryde din afhængighed, så det er dig der styrer dit sukkerindtag og ikke omvendt. Det tager ca. 14 dage at blive den store sukkertrang kvit, hvis du vel at mærke slet ikke indtager noget der kan påvirke dit blodsukker eller hjernekemi meget i den periode. Efter de 14 dage kan det være at du stadig har lyst til sukker, men så er det kun af ren vanetænkning – og ikke fordi kroppen beder om det.

Læs meget mere i bogen Flad mave for altid.