Det skulle jo være sundt at bevæge sig, men det kan føles som om det ikke er det, når kroppen værker kort tid efter at du er begyndt at luge, klippe, grave eller hvad du nu laver i haven på denne årstid. Der er ingen tvivl om at havearbejdet er sundt og godt for din krop, hvis du tænker over at bevæge dig hensigtsmæssigt og hvis du tager hensyn til din form. Jo dårligere form du er i, jo oftere skal du tage pauser, når du er i gang med det hårde arbejde. Jo bedre form du er i jo længere kan du blive ved uden ømhed.

Lige som med al anden aktivitet så er det godt at varme op, så du ikke kaster dig over gravearbejdet eller brændehugningen som det første, men start ud med de letteste opgaver. Dem som ikke kræver stor kraftindsats og de opgaver som foregår stående og gående. Så tager du fat i de tungere opgaver. Jo dårligere form du er i jo oftere skal du holde pause. Pausen kan du bruge til at lave let arbejde som at hente nye haveredskaber, gå til kompostbunken med det sammenrevne græs osv. Så du veksler mellem det hårde og det lette. Når du skal luge, grave og løfte, så undgå at bøje dig forover i længere tid af gangen. Bøj hellere ned i knæene så du bruger benmusklerne. Og når du bøjer dig forover så husk at spænde din mave. Og det skal du i øvrigt også huske når du skal løfte tunge ting. Når du spænder maven korrekt, så spændes mavens inderste muskler og støtter din ryg, så risikoen for at du får ondt i ryggen falder.