Dårlig fordøjelse rammer mange af os mange gange om året og nogen af os har dårlig fordøjelse året rundt. Fordøjelsen er adgang til liv i kroppen, så fungerer den ikke optimalt, kan du i princippet spise nok så sundt og økologisk, træne korrekt og sove nok – uden at du har energi, overskud og let ved at holde vægten.
Fordøjelsen kan være udsat pga. en lang række årsager. Jo flere at disse du kan sætte X ved jo større sandsynlighed er der for at din fordøjelse er kompromitteret:
 For meget stress
 Bekymringer
 Nervøsitet
 For stort sukkerindtag
 Du spiser mad du ikke kan tåle
 Du drikker ikke nok vand
 Du drikker for meget kaffe
 Rygning
 Medicin
 Mangel på motion
 Mangel på grønsager og grove korn
 Du tygger ikke maden grundigt
 Uregelmæssige måltider
 For stort alkoholforbrug
 Mangel på søvn
 Dårlig fødevarekvalitet (du spiser for meget forarbejdet mad og junkfood)

Sådan får du en god eller bedre fordøjelse:

- tyg maden grundigt. Den skal være flydende, før du synker den.
- spis veltilberedt mad af god kvalitet
- drikke 1/3 af din kropsvægt i deciliter vand dagligt
- indtag evt. mælkesyrebakterier, som kosttilskud (købes i helsekostforretningen)
- spise så naturlig mad som muligt og gerne en del rå mad.
- drik alkohol og spise sukker i moderater mængder eller udelad det helt i det daglige
- undgå fødevarer du er intolerant eller allergisk overfor
- stress ned
- sid ned, når du spiser – eller i hvert fald skal du ikke lave andre ting mens du spiser.
- Spis regelmæssigt hver 2½-4 time i løbet af dagen
- Spis kun lidt inden du går i seng
- Sov nok og godt nok
- Gå på toilettet, når du skal – undgå at holde dig


Du kan lære om hvordan lige netop du skaber god fordøjelse på mine slankeskoler. Læs mere om slankeskolerne på www.nymannsslankeskole.dk. Lær også om hvordan du skaber god fordøjelse, får god energi, smuk hud og en stærk ryg på mine Flad-mave-for-altid-kurser. Læs mere på www.nymanns.dk/kurser

God fordøjelse!