Her er forord og indledning til min nye bog Flad mave for altid, som udkommer d. 6. januar 2011. Jeg har skrevet på bogen i 10 år, så nu var det vist på tide at den blev færdig og trykt. Du kan forudbestille et eksemplar på www.nymanns.dk og få en dvd med træningsøvelser med oven i købet. Bestil inden 1. januar, hvis du vil have det gode tilbud.

Flad mave for altid
Jeg har set folk mindske deres taljemål med 10 cm på fire uger uden at ændre deres kost. Jeg har set folk smide fra 10 til 30 cm omkring maven på otte uger og få energi, overskud, bedre fordøjelse, smuk hud, et bedre parforhold og større succes på deres arbejde og i fritiden. Jeg har set folk skifte vaner fra den ene dag til den anden. Og jeg har set folk ændre vaner i et roligere, men vedholdende tempo. Jeg har set store succesvægttab. Og jeg har set dem, der gav op på forhånd. Ens for alle dem, der opnåede succes, var, at de troede på, at de selv havde en mulighed for at ændre, hvordan de havde det. Og ens for alle dem, der ikke opnåede succes, var, at de ikke tog deres følelser alvorligt og bare fortsatte i samme spor som før.

Drømmen om den flade mave – kan blive til virkelighed NU!
Hvis du vil have en fladere mave og mere energi og lyst til livet, skal du ændre det, du gør lige nu. For hvis du ikke har en flad mave, energi og stor lyst til livet, gør du et eller andet, der gør, at du ikke har det, som du gerne vil have det. Der er stort set ingen mennesker, der er usunde uden selv at have gjort en masse for at blive det. Så vil du være sund, skal du gøre lige så meget, som du gjorde for at blive usund. Det tager ikke længere tid at spise sund mad end at spise usund mad. Sund, mættende, velsmagende og energigivende mad kan laves hurtigere, end du kan ringe til pizzeriaet og få pizzaen leveret.
Det gælder bare om at vide hvordan. Og det samme gælder træning. Når træning er tilrettelagt ordentligt – og passer til dig – tager den ikke oceaner af tid fra alt det andet, du også gerne vil. Træning føles kun som en byrde, når det er noget, der kræver al din viljestyrke, og som du ikke gør af lyst. Det sundeste valg er det, du vælger, uden at det kræver noget specielt. Modsat hvad man skulle tro, er det nemlig min erfaring, at det ikke er mangel på viljestyrke, der giver dårlige kostvaner. Har du svært ved at sige nej tak til fed og sukkerrig mad, og har du svært ved at styre din appetit, kan det være, fordi din krop ikke er ernæret korrekt. Den vil derfor sætte alle mekanismer i gang for at få dig til at lede efter føde, der kan tilfredsstille den. Også selvom du har spist masser af kalorier. En overvægtig krop kan således sagtens være fejl- og underernæret. Det handler derfor ikke så meget om viljestyrke som at få dækket din krops basale behov og gøre den tilfreds og glad.

En flad mave – resultatet af en sund og stærk krop
De fleste, der vil have en flad mave, vil det som oftest af kosmetiske grunde. Det samme gælder en god kropsholdning,
som er svær at opnå, hvis ikke maven er flad (man får dog ikke automatisk en god kropsholdning, fordi maven er flad!). I bestræbelserne efter den flade mave og den gode kropsholdning koncentrerer alt for mange sig kun om ét område af kroppen, hvilket betyder, at resultaterne udebliver. Og når resultaterne udebliver, mistes motivationen for at gøre en indsats.
I denne bog vil jeg beskrive kroppen som et hele og ikke som dele, der kan repareres hver for sig. En flad mave opnås ikke med for meget fedt på maven, oppustede tarme, for lidt træning og bevægelse og for stort sukkerforbrug og stress, der påvirker nattesøvnen og giver en øget trang til søde sager. En flad mave skal ses i en meget større sammenhæng, end de fleste af os gør os forestillinger om. Når vi ser på vores krop som et sammenhængende hele, opnår vi meget lettere gode resultater.

En flad mave kræver din indsats
En vigtig forudsætning for en flad mave er, at du optimerer din fordøjelse. I tarmsystemet sidder 75 procent af vores immunforsvar, og tarmsystemet har et større netværk af nerver end din hjerne. Derfor er det vigtigt, at tarmsystemet kører optimalt. Fordøjelsen påvirkes af alt, hvad du gør. Og med den vestlige livsstil udfordres tarmfunktionen konstant af stress, rygning og alkohol, dårlig fødevarekvalitet og forkert næringssammensætning, for lidt bevægelse og for dårlig kropsholdning. Når din fordøjelse ikke fungerer optimalt, vil maven ikke kunne blive flad. Og en mave, der er oppustet, giver en lang række problemer i resten af kroppen, fordi musklerne blandt andet ikke kan give ordentlig støtte til rygsøjlen og bækkenet. Dårlig fordøjelse giver tilmed en stor risiko for, at du spiser mere sukker end nødvendigt, ligesom den øger din appetit mere end nødvendigt. Foruden at optimere din fordøjelse bliver du nødt til at gøre en indsats for at få indarbejdet gode kostvaner. Du må træne din mave og ryg og resten af kroppen rigtigt (og i det hele taget bevæge din krop rigtigt til hverdag). Og du må se på, hvor meget du stresser og sover. Alle disse områder påvirker hinanden. Og nej, det er ikke så svært, som det lyder. Det gælder i virkeligheden om, at du behandler din krop, som den er skabt til at blive brugt. Man kan ikke tænke ordentligt på tom mave, og man kan ikke koncentrere sig, hvis man skal tisse, er søvnig, fryser og så videre. Kroppens basale behov skal dækkes, før alt andet fungerer optimalt. Og når du dækker din krops basale behov, vil du opleve en helt ny fornemmelse af din krop – af din energi, dit velvære, din fremtoning, dit humør, din kreativitet og ikke mindst dit selvværd.

Få hovedet med
For at leve sundt skal du arbejde med dine vaner. En vigtig del af din livsstilsændring kan du finde i dit hoved. Tanker
og vaner er meget tæt forbundne, og for mange negative tanker og overbevisninger om dig selv og verden kan i høj grad påvirke alt fra din fordøjelse til fedtlagringen på din mave, ligesom det kan influere på din energi og din evne til at mærke, hvad der er rigtigt for dig. Ønsker du at være sund, slank og energifyldt, skal du lære at sortere, hvad du vælger at bruge dine tanker på.

Start stille og roligt
Ovenstående og 1000 andre ting vil jeg nu beskrive i de følgende kapitler så kort og udførligt som muligt. I bogen finder
du en lang række test, som kan afdække, hvor dine livsstilsproblemer er, og hvor du skal sætte ind. Start dér, hvor det er
nemmest for dig at skabe ændringer, og arbejd dig gennem kapitlerne i dit tempo – i hvert fald hvis du vil skabe varige
resultater med energi og overskud.

God fornøjelse!