Motivation er en sjov størrelse, for nogle gange er vi meget motiverede og i næste øjeblik, er vi det slet ikke. Og når det kommer til motion og træning, så er de gode intentioner nogle gange meget større end den faktiske indsats. Men hvad kan du så gøre?
Herunder er der nogle forslag til hvor du kan fokusere eller sætte ind, hvis det kniber med træningsmotivationen:
-    Tænk på hvorfor du har valgt at træne!? Hæng din motivation op på køleskabet, så du bliver mindet om dine intentioner hele tiden.
-    Sæt din computer til at ”poppe op” med dine intentioner om træning et par gange i løbet af dagen, så du bliver mindet om dem.
-    Find evt. en træningspartner. Så skal du i hvert fald ringe afbud før du kan lade være at dukke op til træning.
-    Inddrag familien i træningsprojektet: begynd at cykle sammen, løb på rulleskøjter, tag børnene med på cykel når du selv skal løbe, køb en løbevogn til babyen osv..
-    Få en personlig træner. Dem kan du også få vejledning fra på nettet og der er trænere tilknyttet de fleste træningscentre og mange af dem tager også hjem til folk privat.
-    Køb et træningsblad og læs om nye måder at træne på.
-    Køb noget nyt træningstøj, et pulsur eller nye sko. Ja det lyder måske vanvittigt, men har du først købt noget lækkert udstyr, har du sikkert også større lyst til at prøve at bruge det. Og så er det også vigtigt at du føler dig godt tilpas, når du skal træne.
-    Før træningsdagbog. Begynd at skrive ned hvornår, hvad og hvor meget du træner. Kig i bogen når du ikke kan finde lysten og se dine fremskridt. Vil du slække på det nu?