For at være god til at være menneske, mor, far, kæreste, mand, kone, datter, søn, medarbejder, glad, sjov, kreativ, hurtig, energisk og sprudlende kræves energi. Og for at vi føler at vi er rigtigt gode til det, kræves det at du har mere energi end du skal bruge, for så har du nemlig overskud. Energi er mange ting. Men i kroppen findes den som fysisk energi og psykisk energi. Den fysiske energi der bruges er også det der kaldes stofskiftet. Stofskiftet er lig med et vist antal kalorier som forbruges. Og spiser du samme antal kalorier som du forbrænder så holder du kalorieregnskabet i balance og vil vedligeholde din vægt. Alt dette kan måles og vejes og er meget målbart i laboratorietests. Den psykiske energi er derimod svær at måle, fordi den ikke findes fysisk. Den psykiske energi er det overskud du oplever at have, jo mere psykisk energi jo mere indhold orker du at have i dit liv. Når du bruger fysisk energi bruger du også psykisk energi og derfor kan hårde træningspas gøre at du ikke har overskud til fx at læse en bog eller være sammen med andre. Og på samme måde kan psykisk energiunderskud betyde at du ikke orker at træne, cykle på arbejde eller lege med dine børn, fordi du ikke har overskuddet til at bruge fysisk energi, selvom du ikke har brugt noget af den. Jo højere psykisk energioverskud du har jo mere fysisk energi vil du have – og jo mere psykisk energi du har jo mere overskud vil du have til at være glad, kreativ, social og effektiv i dit liv. Den fysiske energi henter du ved at hvile, sove, drikke og spise. Den psykiske energi oplades også når du gør det, men kan i høj grad også hentes ved at lære at tøjle tankerne, så der kommer ro i hjernen. At skabe ro i hjernen er straks sværere da vi har omkring 60.000 tanker på et døgn. Og det handler heller ikke om at tømme hjernen for tanker, men det handler om at tømme den for unødvendige tanker, for de tager noget af den psykiske energi og den går til spilde på den måde. (læs mere i bogen Kom af med din stress - du finder den på nymanns.dk ) Så for at du kan opnå optimalt overskud til at være en god til at leve – og til at nyde nuet og alle forandringerne der sker i dit liv hele tiden, skal du fodre din fysiske og psykiske krop med velvære. Det fysiske velvære får du fra bevægelse på forskellige måder og det psykiske velvære får du også af det, og også gennem afslapning og meditation.

Det er altid vigtigt for mennesket at bevæge sig, men den verden vi har skabt kræver ikke meget bevægelse for at vi kan overleve. Og der er mange mennesker der overlever deres liv uden at bevæge sig synderligt. For dem der vil mere end bare overleve, så kræver det at vi bevæger os en vis mængde for at kroppen stimuleres på den måde den er skabt til for at blive bedst mulig. For at du belaster din krop så den får det godt kræves at du træner, motionerer og bevæger dig i det daglige.

Træning er defineret ved at være af en vis belastning over længere tid så muskler, kredsløb, nervesystem og knogler påvirkes. Træning kræver at du har skiftet tøj og skal i bad efter træningen fordi du har svedt. Al anden bevægelse, hvor du ikke behøver skifte tøj og gå i bad efterfølgende er motion og daglig bevægelse. Og alle har brug for at træne. Det er bare ikke alle der skal træne lige hårdt. Træn min. 120 minutter ugentligt.

Motion er fx at du går en tur efter aftensmaden eller om søen i weekenden, at du cykler på arbejde (hvis du cykler i almindeligt tempo – træder du til i pedalerne så sveder du og det kategoriseres som træning.) Daglig bevægelse er den mængde bevægelse der skal til for at din dagligdag fungerer: du bærer indkøbsposer, går på trapper, går tur med barnevognen, leger med børnene, pudser vinduer, slår en dej op, snitter grønsager osv. Motionér 15-60 minutter dagligt.

Daglig bevægelse er den mængde bevægelse der skal til for at din dagligdag fungerer: du bærer indkøbsposer, går på trapper, går tur med hunden, leger med børnene, graver have, pudser vinduer, vasker gulv, snitter grønsager osv. I følge undersøgelserne så er det ikke vigtigt om du henter dit øgede kalorieforbrug via den ene eller anden form for bevægelse, så længe mængden af kalorier blot er høj nok, men ved at opdele din bevægelse i træning, motion og daglig bevægelse, så får du optimalt velvære.

Når du træner (min. 120 min ugentligt – og mere er ikke nødvendigt)
-  skal du være forpustet og ikke kunne tale samtidig eller kun kunne tale i korte sætninger

- får du mere farve i ansigtet

-     sveder du så meget at du skal skifte tøj bagefter

-     presser du dig selv, så du bagefter kan mærke at du har været i gang

Når du motionerer (15-60 min. dagligt)

-          kan du tale i sammenhængende sætninger og tænke kreative tanker

-          sveder du en smule, men ikke så du skal skifte tøj bagefter

-          kan du være social samtidig

 

Når du laver daglig bevægelse (15-60 min. dagligt)

-          bruger du kroppen alsidigt

-          laver du komplekse bevægelser hvor både ben og arme er indvolveret (bære indkøbsposer, gøre rent osv.)

 

Sådan får du mere bevægelse ind i dagligdagen uden at tage opmærksomheden fra alt andet du gerne vil:

-          bøj ned i knæene hver gang du skal samle noget op, også når tingen ikke er tung

-          stå op i bussen eller toget

-          gå flere gange i stedet for at overslæbe dine ting

-          stå af ved en station/busstop længere væk fra slutpunktet og gåresten af vejen

-          parkér bilen længst væk på parkeringspladsen på arbejde, ved dagsinstitutionen, ved supermarkedet, sportshallen osv.

-          gå eller stå hver gang du taler i telefon

-          gå når din baby skal sove i barnevognen

-          gå når du mødes med venner og veninder

-          sid på en stor bold i stedet for en stol, når du ammer

-          brug indkøbskurv i stedet for indkøbsvogn

-          gå aktivt, når du går – også små afstande

-          ophold dig mere udendørs – det giver automatisk mere bevægelse og er sundt for både dig og din baby

-          stå op og tag bukser og strømper på

-          bind dine sko, mens du står på et ben og løfter foden op

-          stå på tæerne eller på et ben, når du børster tænder