Jeg bliver så glad når jeg ser tykke mænd og damer motionere og træne. Jeg beundrer at jer med ekstra mange kilo kommer af sted og holder kroppen i gang. Det er specielt beundringsværdigt fordi det er hårdt arbejde at transportere mange kilo. Og jo hurtigere det skal gå og jo mere kropsvægten skal flyttes op og ned – og fremad, jo hårdere er det. Så det er benhårdt at træne, når man vejer for meget. Men jeg bliver trist til mode over at se hvordan nogle af jer klæder jer, når I træner. Deller og bryster hopper rundt. Og selvom det ser festligt ud, så er det ikke optimalt.

Når man vejer for meget, er det en stor fordel at klæde sig, så tøjet holder fast i de ekstra store former. Maver, bryster og bagdele skal spændes op, hvis du vil have størst velvære, når du træner. Svinger dine former for meget op og ned og fra side til side, så kan du skade din hud, så den bliver slap for altid – og så er det ubehageligt at have mavefedt og bryster der hopper og danser rundt. Du kan bevæge dig mere frit og dermed bedre, ved at du bruger en støttende bh, som er lavet til at støtte store bryster, når du træner, og brug en træningstop uden ærmer til at trække ud over bh-en og til at holde fast i mavefedtet.

Der findes flere forskellige træningstoppe der giver støtte til mavefedtet. Alle de store mærker som adidas og Nike laver støttende toppe. Og tag så en t-shirt på derover. Brug en stram en, hvis du kan lide det, og vil du hellere have noget løst, så vælg det. Det er lige meget. Det er det inderste der skal støtte. Har du ekstra meget ”dødvægt” på bagdelen, så kan du med fordel vælge stramtsiddende træningsbukser, såkaldte tights. Ikke gamaschebukser. De er for løse i stoffet. Brug rigtige trænings-tights. De giver god støtte. Du kan få tights, der stramme omkring lårene og løsere omkring underben og ankler.

Det gør en forskel at du klæder dig rigtigt - så er det meget rarere at træne.
Find inspiration til din træning her: Stærk, fast og velformet.