Den klassiske hulahopøvelse, hvor ringen sættes i svingninger omkring taljen, er den sværeste og mest krævende af alle øvelserne, da den kræver en nøjagtig koordination mellem alle musklerne i hele kroppen for at du kan holde omdrejningerne på ringen så højt at den bliver omkring taljen. Da øvelsen involverer samtlige af kroppens muskler og kræver et vist tempo for at kunne gennemføres giver den et højt energiforbrug. Øvelsen kan desværre ikke få fedtet til at smelte af lige præcis talje eller hofter, da kroppen forbrænder fedt jævnt over hele kroppen under træning, men taljemålet kan sagtens blive mindre af at lave øvelsen, da mavens dybe muskler i høj grad aktiveres under øvelsen. Og det er netop disse muskler, der har tendens til at blive slappe af at vi sidder for meget og i det hele taget af inaktivitet. Når du giver den fuld gas med ringen kan du opnå en puls svarende til når du jogger/løber, går power walking, går til step, aerobic etc. Når du ikke kan komme på maksimal puls så er det fordi du ikke flytter din kropsvægt hverken op eller ned eller frem eller tilbage.
 
Husk at aktivere bækkenbund og mavens muskler inden du sætter øvelserne i gang, så støtter du ryg og bækken optimalt og giver resten af kroppens muskler og led et godt udgangspunkt for at bevæge sig. Bækkenbunden aktiveres ved at du forestiller dig at du skal holde på en stor prut og mavens muskler aktiveres ved at du suger maven ind og forestiller dig at du skal gøre maven hård, så man ville kunne slå på den uden at det gør ondt og uden at miste vejret.

Køb en hulahoop-ring til voksne på www.nymanns.dk