Man kan ikke sige at der skal 3 gange løb og 2 gange styrketræning til at få en sund krop – og at det så gælder for alle og hverken mere eller mindre er godt. Men det er et godt bud på et varieret træningsprogram, hvis du kan få indpasset 5 træningspas i løbet af en uge.

Der er forskellige måder at kombinere styrketræning og løb alt efter hvor langt du løber og hvor hårdt du styrketræner. Generelt kan man sige at du skal løbe før du styrketræner. Dvs. hvis du løber og styrketræner samme dag skal du løbe først og styrketræne bagefter. Hvis du vil dele træningspassene ud på flere dage, så er det en god ide at styrketræne dagen efter løb og så holde en pausedag efter styrketræningen, specielt hvis du laver tung bentræning. Årsagen til at løb skal ligge før styrketræning er for at musklerne specielt dybt omkring hofter, knæ og rygsøjle ikke er udmattet af styrketræning inden løbet. For er de trætte så kan de ikke stabilisere leddene optimalt og risikoen for at få en overbelastningssskade stiger væsentligt. Du kan også dele din styrketræning på endnu flere dage, så du fx træner mave og ryg på de dage hvor du løbetræner og dagen efter træner ben og arme. Og så holder du en pause dag. Husk at det er i pauserne mellem dine træningspas at du restituerer og kommer i endnu bedre form, så pauserne er vigtige.