Mange af os vil gerne træne mere, sove mere og bedre, spise sundere og vi vil også gerne tabe os. Dvs. vi har et mål. Og i dette land er de fleste af os også så oplyste at vi godt ved hvad der skal til for at finde tid til at træne mere, sove bedre og mere og vi ved også godt hvad vi skal spise for at tage på og for at tabe os. Dvs. vi ved også godt hvordan vi skal gøre for at nå vores mål. Men hvorfor gør vi det så ikke? Hvorfor gør vi ikke det der skal til for at vi når vores målsætning? Hvorfor kan vi ønske noget godt for os selv og så ikke gøre det der skal til for at det bliver godt? Det er fordi vi har vores følelser! Og følelserne styrer langt mere end fornuften. Så hvis du ikke har lyst til at træne, så vinder den følelse oftere over lysten til at gå ud og træne. Når vi ikke går tidligt nok i seng, så er det fordi det er vigtigere at tilfredsstille behovet for at sidde foran fjernsynet og få tankerne væk fra stress og jag (eller hvorfor vi prioriterer at sidde ved fjernsynet) eller det er vigtigere at gøre de ting du gør, når du ikke går i seng, end det er at få søvn nok. Det samme gælder for vægttab. Vil du gerne slanke dig og du ved hvad du gør ”forkert” i forhold til at komme ned i vægt, så er der noget andet der forplumrer de gode intentioner. dvs. du har mere brug for at spise noget bestemt mad for at få dulmet en eller anden følelse end det er at spise det du ved at du slanker dig af at spise. Så du er bogstaveligt i dine følelsers magt. Jo dårligere du har det med dig selv og det der foregår i dit liv. Jo mere stress og jo flere store humørsving, jo større er sandsynligheden for at dine følelser forplumrer dine gode intentioner om at leve sundere. Så har du prøvet alle kure og starter på et nyt træningsprogram hver eller hver anden uge, så prøv at gøre noget andet for at få succes næste gang; find ud af hvorfor du har svært ved at holde dine planer i stedet for at skælde dig selv ud når du kører af sporet.