Hvornår spiser du for meget?

Der er vel ingen af os, der kan sige os fri fra at spise for meget af og til. Er det for ofte, så går det selvfølgelig ud over fedtlaget på kroppen, men hvorfor er det så svært at styre hvor meget vi spiser? Det er svært at kontrollere appetitten, fordi vi har en for-programmering i hjernen, der fortæller os hvor meget vi skal spise for at være mætte – og den programmering er delvis uden indflydelse af hvor meget der egentlig er i mavesækken. I dag hvor vi har mad tilgængelig i overflod og konstant bliver udsat for synet, duftene og de mange forskellige slags mad, så bliver vi fristet over evne. Var vi stadig urmænd og urkvinder ville denne mekanisme virke fint, fordi det ville være så få gange om året, at der var en overflod af mad – og i de situationer var det vældigt smart at appetitten var ”ustyrlig”, så alle depoter kunne bliver fyldt til mere sparsomme og kolde tider. Hvis du vil lære at spise tilstrækkeligt uden at spise for meget og uden konstant at skulle begrænse dig selv, så skal du tillære dig selv strategier, der sætter din grundlæggende lyst til at spise for meget ud af spil.  

Hvor meget du spiser til et måltid er afhængig af flere faktorer – en af de vigtigste faktorer er hvor meget du har købt ind og altså dermed har tilgængelig og serverer for dig selv og andre eller hvor meget du ”udsætter” dig selv for. Læs meget mere herunder.

1.      Vi spiser det, der er på tallerkenen

En undersøgelse viste, at hvis skålen vi spiser af konstant bliver fyldt op – uden at vi ved/opdager det, så spiser vi mere. Måden man har vist det på, er ved at servere suppe i skåle hvortil der var forbundet en slange, der blev ved med at fylde suppe i skålen, uden at forsøgspersonerne vidste det. Sammenlignede man mængden, der blev indtaget med kontrolgruppen, som ”bare” fik serveret én skål suppe, så spise gruppen med ”bundløse” skåle markant mere. Det vil sige, vi bliver mætte, når vi kan SE hvor meget vi har spist – og ikke af hvor meget vi rent faktisk har spist.

 

2.      Vi spiser til ”øjnene” er tilfredsstillet

En anden undersøgelse viser, at hvis man fjerner resterne af det, der er blevet spist, så spiser vi mere end hvis vi kan se hvor meget vi har spist. Forsøget gik ud på at to grupper fik serveret kyllingevinger. Hos den ene gruppe fjernede man hele tiden kyllingebenene og i den anden gruppe fik de lov at hobe sig op. Den gruppe, der ikke kunne se hvor mange kyllingeben de havde gnasket på, spiste markant mere. Ligeledes viser en undersøgelse at hvis vi spiser mad af små tallerkner, så spiser vi mindre end hvis maden serveres på store tallerkner. Og det samme viser det sig, hvis vi drikker af store, brede glas i forhold til at drikke af smalle glas, så drikker vi ganske simpelt mere. Fordi det fornemmes som mindre. Dvs. vores øjne og det vi ser foran os, har stor indflydelse på hvor meget vi spiser før vi føler os tilfredsstillet.

3.      Vi spiser meget, når mængden er stor

En undersøgelse viser, at hvis man får serveret en stor portion mad så skal der mere til at gøre os mætte og tilfredse os, end når samme type mad serveres i en mindre mængde. Undersøgelsen gik ud på at servere en pastaret, der var 50 % større end en normal portion. Deltagerne spiste i gennemsnit 43 % mere, når de fik serveret en stor portion i forhold til den normale portion. Det samme skete i en anden undersøgelse, hvor man gav deltagerne en pose chips på 175 gram. Af den spiste de tre gange så meget, som da de fik udleveret små chips-poser på 25 gram. Man har også lavet en undersøgelse, hvor man gav deltagerne halv-gamle popcorn – og trods den ringe kvalitet og smag, så spiste deltagerne der fik store poser i gennemsnit 34 % mere end personerne, der fik poser i normal størrelse. Så gæt hvorfor at chipsposer, sodavandsflasker og slikposer er blevet større. Og gæt hvorfor poserne du kommer bland-selv-slik i, er så store?

4.      Vi spiser mere, når der er mere at vælge imellem

Vi har en tendens til at tage mere mad på tallerkenen, hvis der er flere slags mad at vælge imellem. Hvis du stilles over for et fad med smørrebrød, hvor der kun er en slags smørrebrød, så spiser du typisk mindre, end hvis der er to slags. På samme måde har man vist, at hvis der er 10 forskellige farver M&M’s i skålen, så spiser vi 43 % mere af det, end hvis der kun er 7 forskellige farver af de små pastiller i skålen. Og ditto sker, når vi står overfor en buffet med mange forskellige retter; så spiser vi mere, end når hver enkelt ret bliver serveret foran os. Gæt hvorfor slikposer altid indeholder flere forskellige farver slik…..