For at kunne beregne hvor mange kalorier du netop bruger, er der mange ting der skal medtages i beregningen, for at den kan blive korrekt. Din kropsvægt, din form og din teknik er vigtige faktorer for udregning af kalorieforbrug ved et givent arbejde, og det kan maskinen/computeren/uret  ikke tage højde for. Træner du på en trappemaskine og står med al kropsvægten på armene, så bruger du ikke så meget energi til at stå på maskinen, men det kan maskinen ikke ”mærke” og derfor giver den dig en forkert indikation af hvor meget energi du bruger. Men der er også mange fejlkilder. Jo bedre du er til en given aktivitet jo mindre energi skal du faktisk bruge på at udføre den. Man siger, at man får en bedre økonomi i kroppen, når man kommer i form. Så ærgerligt nok er det sådan at jo bedre man er til en bestemt aktivitet, jo mindre forbrænder man ved den samme belastning. Løber du i dag 10 kilometer i timen og det koster dig 75 kcal pr. kilometer, så vil det måske kun koste dig 70 kcal at løbe med samme hastighed om et halvt år. Fortvivl nu ikke. Det drejer sig om så små forskelle i økonomien i kroppen, at det ikke får betydning, for jo bedre form du kommer i, jo mere bevæger du dig automatisk i din hverdag og det opvejer så rigeligt den mere økonomiske forbrænding af kalorier. Og jo bedre form du er i, jo højere vil dit basale stofskifte være – og det tæller alt sammen i kalorieregnskabet.