Den rigtige mave- og rygtræning kan gøre din mave flad, fast og flot. Samtidig kan den rigtige mave- og rygtræning give dig bedre fordøjelse, gøre dig kvit af rygproblemerne og forbedre din kropsholdning i alle de bevægelser, du laver. Og dyrker du andre træningsformer eller sportsgrene, vil du med stor sandsynlighed kunne mærke, at du bliver hurtigere, stærkere og bedre til det også – på grund af at du bliver grundlæggende stærkere.
Og ja, man kan træne sin mave flad, hvis den ikke har for stort et fedtlag og hvis man træner maven rigtigt. Uanset hvor meget fedt du har på maven vil du kunne gøre dit taljemål mindre ved at lave de rette øvelser. Mavens inderste muskulatur (som man ikke kan se uanset hvor tynd man er) har en sammensnørrende virkning på taljen. Trænes mavens inderste muskler op til at fungere optimalt, så holder de mavens indhold inde og giver en god kropsholdning. Og du vil ret hurtigt kunne se resultat på taljens størrelse, når du laver de rette øvelser. (se mere på www.fladmave.dk)

Du kan ikke punktslanke dig med træning

Du kan ikke træne ét bestemt sted på kroppen, og så fjerner fedtet sig dér. Hvis man kunne det, ville vi jo ikke have noget som helst fedt på underarmene, hvor musklerne til fingrene sidder, eller på læggene, som arbejder meget hele dagen lang. Men man kan træne sig til, at taljemålet bliver mindre, og maven flades ud, men fedtet forsvinder ikke ved den form for træning..

Maven bliver slap af inaktivitet
Mave- og rygtræning er mere vigtigt i dag end nogen sinde før. Vi bevæger os nemlig mindre og mindre i vores dagligdag. Al bevægelse kræver aktivitet i musklerne omkring rygsøjlen. Det betyder, at når vi ikke er så fysisk aktive som tidligere, bliver musklerne i mave og ryg ikke påvirket så meget. Samtidig sidder og ligger vi ofte i stillinger, hvor der ikke er aktivitet i ret mange muskler og slet ikke i mavemusklerne. Når vi så endelig står og går, kan musklerne ikke ”huske”, hvor det er, at de egentlig skal holde rygsøjle, brystkasse og bækken, og vi får dårlig kropsholdning. Dårlig kropsholdning medfører altid unødigt slid på strukturer i kroppen, som på et eller andet tidspunkt vil give smerter i større eller mindre grad. Og så får det maven til at stikke længere frem, end den burde. Samtidig betyder mindsket styrke og udholdenhed i mave- og rygmuskler også mindsket styrke og udholdenhed i resten af kroppens muskler. Alle bevægelser udgår fra centret af kroppen. Centret skal være stabilt for, at der kan laves kraftfulde bevægelser med arme og ben.

Er musklerne i mave og ryg ikke trænet optimalt, er resultatet:
•    Dårlig kropsholdning
•    Instabilitet i rygsøjle, bækken og brystkasse --> forkerte muskler overbelastes og giver smerter
•    Risiko for slid på ledbånd og brusk i og omkring rygsøjlen
•    Øget risiko for akutte skader ved for eksempel løft, vrid men også overbelastningsskader for eksempel diskusprolaps, hekseskud, iskiassmerter og så videre
•    Ryg- og nakkesmerter
•    Dårligere bevægelser i resten af kroppen (man bevæger sig ikke så godt når det gør ondt i ryggen)
•    Hængemave