Som det er populært at sige, så findes der ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning. Det er så rigtigt som det er sagt. Bliver man først kold når man er ude at træne, så daler motivationen væsentligt og man får en dårlig oplevelse. Kroppen samler på dårlige oplevelser. Den er meget god til at huske hvornår den har været udsat for smerte eller andre ubehagelige følelser. Så udsætter du kroppen for kulde, regn og  blæst uden at være klædt ordentligt på, vil kroppen huske det og forsøge at overtale dig til at blive hjemme næste gang, fordi det er ubehageligt at blive nedkølet. Samtidig kan du ikke præstere så godt hvis du fryser, for så bruger kroppen samtidig energi på at holde dig varm og så kan den ikke bruge samme mængde energi på bevægelse. 

Det er også vigtigt for kroppen er at kunne komme af med sin varme, men ikke så meget at den nedkøles. En generel regel er altid at have to lag tøj på, når du træner udendørs. Så kan du tage det ene lag af hvis det bliver for varmt. Den gamle t-shirt fra højskolen og gamaschebukserne kan sagtens bruges, men endnu bedre er det at bruge funktionelt tøj, som det hedder. Funktionelt tøj er tøj, der er svedtransporterende og alligevel så tæt at vinden ikke suser ind på kroppen. Spørg efter det i din sportsforretning.

Inderst skal du have svedtransporterende tætsiddende tøj, som er så elastisk at du har stor bevægelsesfrihed. Næste lag kan være en t-shirt med korte eller lange ærmer, en singlet, eller en højhalset trøje. Det er smag og behag der bestemmer det. Det yderste lag skal være vandafvisende og vindtæt, så kroppen ikke afkøles af vinden, og samtidig skal det kunne transportere varme og sved ud fra kroppen. Brug altid en jakke, og er regnen eller vinden kraftig så skal du også have ekstra bukser på, da der forsvinder meget varme fra benene.

 

Vanter og en hue kan være nødvendigt hvis det blæser meget. Det meste af den varme der produceres i kroppen når du træner, afgives fra hovedet, og det betyder også at for at holde tilstrækkeligt med varme i kroppen skal hovedet beskyttes. Brug en hue der er svedtransporterende, da hovedet ellers kan føles som om det koger over. Vanterne holder fingerne varme, og sørger for at vinden ikke blæser op i ærmerne og afkøler armene. Brug tynde vanter, da varmen skal kunne komme ud, så hænderne ikke ”koger over”. 

 

De fleste træningstøjproducenter laver funktionelt tøj. Søg hjælp i din sportsforretning.