Lav EFFEKT-squats (benbøjning i lille bredstående) og få mere ud af din træning! En ny undersøgelse viser at dem der går dybt ned i en benbøjning (squat) bliver stærkere end dem der kun bøjer til bagdelen er lige ud for knæet. Forsøgsgruppen, der lavede de dybe squats blev i gennemsnit 18 % bedre end gruppen, der lavede benbøjningerne med mindre bevægeudslag. Hvad er så en EFFEKT-squat/benbøjning i lille bredstående? Det er en benbøjning hvor du bøjer knæene så meget at bagdelen kommer ned under knæhøjde. I teorien må du bøje så langt ned i dine knæ som du kan, hvor hælene stadig står på gulvet. Desværre er der mange der har stive lægmuskler, som gør at de ikke kan bøje ret langt ned i knæene uden at hælene løfter sig fra gulvet. Du kan afhjælpe det med at lægge en lille forhøjning under hælene, så du kan holde foden i berøring med underlaget, men det er ikke en langtidsholdbar løsning. Hvis du har stive lægmuskler, skal du strække dem ud.
Du kommer længere ned i din benbøjning, hvis du strækker dine lægge, baglår og indadrotatorer i hoften inden du laver squats/benbøjninger.
Se en EFFEKT-squat / benbøjning i lille bredstående her:

Du kan selvfølgelig tage vægte i hånden, tage en tung rygsæk på eller lægge en sandsæk på nakken for at få mere belastning.