KROPSFORMER  - WHAT TO DO

Af Birgitte Nymann

Æbleform

TO DO – Kost TO DO – træning 
Kulhydrat reduceret kost: fokus på masser af grønsager.Tilsæt monuumættet fedt til kosten: mandler, olivenolie og avocado.Tilsæt proteiner af alle slagsFå nok kostfibre (få fra grønsagerne). Hold igen med brød, pasta, kiks, knækbrød og tørret frugt. Fokusér på konditionstræning i intervaller. Maks. 45 minutter.Gå lange ture i roligt tempo mindst 3 gange om ugen.Træn mave- og rygmuskler grundigt (Pilates, EFFEKT, træning med lille bold, træning med stor bold). Træn den øverste del af ryggen, skuldrene og brystet.Træn balderne, så de får fylde bagtil. Kan have et anstrengt forhold til penge.Forsøger at få kontrol over selv de mindste ting.

Personlighedstræk:
Beskytter sig mod omverdenen eller han/hun syntes at verden fortjener at blive beskyttet imod det inderste af ham/hende selv.Holder følelser tilbage.

Pæreform

TO DO – kost TO DO – træning 
Fedtreduceret kost – dog min. 20 % fedt.Letfordøjelige proteiner: kylling, kalkun, æg, fiskTilfør bønner, linser og ærterSpis tilskud af omega 3 fedtsyrer (fiskeolie eller hørfrøolie – Livets Olie) Undgå for meget vægtbærende konditionstræning – det øger lårenes fylde – og undgå tung træning af ydersiden og indesiden af hofterne. Gå lange ture i roligt tempo mindst 3 gange om ugen. Lav tung styrketræning for overkroppen: øvre ryg, bryst, skuldre og overarme. 

Personlighedstræk:
Kan have problemer i sit forhold til sex og/eller til barndommen.Har en fornemmelse af at skulle tage sig sammen for at gøre bestemte ting, der ofte forekommer i dagligdagen.Stiller store krav til sig selv

Kraftig bygget

TO DO – kost TO DO – træning 
Kulhydrat reduceret kost. Fokus på grønne grønsager og meget lidt brød og pasta (bedst helt at undgå)Spis kød, fisk, æg, bønner, kikærter eller linser til hvert måltid – 5-6 gange om dagen.Spis tilskud af omega 3 fedtsyrer (fiskeolie eller hørfrøolie – Livets Olie)Spis mandler, olivenolie og avocado dagligt og helst til hvert måltid. Undgå hård, tung styrketræning. Fokuser på at få masser af bevægelse i dagligdagen.Gå en tur hver dag – og gerne en lang en.Lav Pilates, Yoga, EFFEKT, udstrækning og afspænding.Lav træning med den store eller den lille (redondo) bold for maven og ryggen. 

Personlighedstræk:
Føler sig mindre værd.Holder sine følelser tilbage – føler ikke de er værd for andre at høre.Føler sig ofte som et offerKan blive meget vred – og vreden vendes ofte indad.

Bønnestage

TO DO – kost TO DO – træning 
Fungerer som regel bedst på en fedtreduceret kost. Dog mininum 20% fedt.Spis masser af grønsager, bær, grove korn og frugt.Spis lette animalske proteiner (kylling, kalkun eller fisk) eller spis proteiner fra planteriget (bønner, linser, ærter, nødder) Undgå overdreven konditionstræning, da det gør kroppen endnu spinklere at se på.Fokuser på tung styrketræning og intervaltræning.Gå lange ture og bevæg dig i dagligdagen. 

Personlighedstræk:
Kan ofte føle sig overset eller forbigået, føle sig uretfærdig behandletForsøger at tilpasse sig til hvad (han/hun tror) de  andre vil have. Føler at livet er et kompromis.Kan have svært ved at gøre opmærksom på sig selv.