Vidste du, at hvis du læser eller arbejder ved computeren for fuldt tryk i en time, så spiser du mere i det efterfølgende måltid i forhold til, hvis du har slappet af lige inden måltidet? Hjernearbejde sætter nemlig fut i appetitten – og desværre uden at det svarer til det ekstra energiforbrug. Undersøgelser viser, at ved at læse eller arbejde ved computeren, bruger man i gennemsnit 90 kilojoule ekstra på en time i forhold til at sidde og kigge ud i luften, men i det efterfølgende måltid blev indtaget af kilojoule i gennemsnit 300 kilojoule højere end et måltid efter en times afslapning. Selvom du umiddelbart er i en fysisk meget inaktiv tilstand, når man læser og arbejder ved computeren, så viser undersøgelserne at både puls, blodtryk og mængden af stresshormoner er forhøjet – uden at du kan mærke det. Og der er specielt fordi stresshormonerne er forhøjede at appetitten øges. Så ikke nok med at fysisk inaktivitet øger risikoen for at du bliver overvægtig, men din appetit øges også af at du læser og arbejder ved computeren.
Så hvis nytårsforsættet er at du vil tabe dig, så hjælper det måske at du ændrer hvor meget tid du bruger ved computeren og med unødvendigt læsestof i hænderne. MEN der er også mange andre muligheder, for vi skal jo læse og mange af os skal jo passe vores arbejde ved computeren? Hvis du har problemer med at holde vægten eller har udfordringer med at styre din appetit, så kan du med stor fordel tage et par minutters ro inden du sætter tænderne i din mad. På den måde får du nemlig nedsat mængden af stresshormoner i kroppen, blodtrykket falder og pulsen sænkes en smule – og det kan gøre at du hurtigere føler dig mæt når du spiser.
Der er masser af måder du kan komme ned i gear inden du spiser og det gælder om at finde den måde der fungerer for dig og som passer ind i der hvor du er:
-    Sid med begge fødder på gulvet. Ret ryggen. Saml tommeltot og pegefinger på hver hånd. Luk øjnene. Tag 20 dybe vejrtrækninger mens du tæller dem. Så du trækker vejret ind og tænker eeeeeen, tooooo, treeeee osv. Når du har lavet 20 er du klar til at spise.
-    Lyt til afspændingsmusik i tiden optil du skal spise og gerne imens
-    Gå med langsomme skridt fra din arbejdsstation og til kantinen eller gå med langsomme skridt rundt om huset eller lejligheds-blokken du bor i.
-    Syng en sang – også selvom du ikke kan synge. Sang aktiverer højre hjernehalvdel, som er ansvarlig for afslapning.