Aldrig har vi været så oplyste om hvad der er godt og skidt for os, når det kommer til vores sundhed og vægttab. Og i kølvandet på de store mængder af informationer kan det være svært at holde styr på hvad der er skidt og kanel og hvad der er fakta. Her er nogle af de almindelige misforståelser omkring kost og vægttab.

1. Fedt feder!
Fedt feder ikke mere end andre næringsstoffer. Alle næringsstoffer feder hvis man alt i alt indtager for mange kalorier i den daglige kost. Fjerner man fedtet fra kosten taber man sig ikke, hvis man ikke også skærer ned på mængden af kalorier man i alt indtager. Og mangel på fedt kan lige frem hindre dit vægttab, fordi kroppen forbrænder mindre fedt jo mindre fedt du indtager – og samtidig er visse fedtstoffer livsnødvendige at indtage via kosten for at kroppen kan fungere optimalt og for at fedtforbrændingen kan foregår og for at blodsukkeret kan holdes under kontrol.

2. Du skal sulte for at tabe dig
De fleste forbinder det at tabe sig med sult og afsavn. Det er en stor fordom som er modbevist masser af gange. Spis 5-6 måltider dagligt. Sørg for at spise proteiner og grønsager til hvert måltid, få tilstrækkeligt af de sunde fedtstoffer fra oliven, nødder, frø og fisk og drik tilstrækkeligt med vand. Spis til du ikke længere er sulten og tyg din mad grundigt. Sværere er det ikke! Du vil efter kort tid være overbevist om at du kan gå tilfreds fra bordet hver gang du har spist, være energifyldt hele dagen og miste trangen til sukker og usunde fødevarer.

3. Cola light er sundere end almindelig cola
Cola indeholder ikke en eneste ingrediens som er sund eller gavnlig for kroppen – uanset om det hedder cola eller cola light – og det gælder i øvrigt for alle andre slags sodavand light eller ej. Men vi drikker mere og mere af det. I gennemsnit drikker hver dansker mere end 125 l sodavand om året. Cola er hurtigtoptageligt og dermed mætter det ikke længe og skaber unødig sult efter indtagelsen – og det samme sker når du drikker cola light.

4. Kunstigt sødede drikkevarer slanker!
Kroppen tror den får noget sødt, når du drikker kunstigsødet saft, sodavand osv. og reagerer på samme måde som hvis den gjorde. Det sætter gang i insulinproduktionen; sukker og fedt lagres og du får trang til noget sødt og fedtholdigt. Det kan resultere i at du spiser noget, du ikke ville have fået lyst til at spise, hvis du ikke havde drukket væske der er kunstigt sødet. Hvis du er vant til at drikke meget væske der er kunstigt sødet , så tænk over om du har tabt dig efter at du skiftede de kalorieholdige drikke ud!? Faldet i blodsukker mm. er dog mest at mærke, hvis du drikker kunstigt sødede væsker på halvtom eller tom mave. Så du kan stadig drikke din cola light til et måltid, når du gerne vil tabe dig. Men bedst er det at udelade det kunstige stads.

5. Slankepiller virker!
De virker i teorien, men i praksis kan en pille, et plaster, en nål eller sågar en operation hvor mavesækken gøres mindre ikke resultere i et vægttab uden at der skeles til kostvanerne og at de ændres til det bedre. Alle slags slankemidler kan derimod virke som en ekstra motivation til at holde ved den nye livsstil til den er blevet en del af hverdagens vaner – og på den måde kan man sige at piller mm. har en virkning. Men faktisk kan pengene bruges bedre til en investering i nyt træningstøj, et medlemskab til et fitnesscenter eller en forening eller et nyt træningsredskab. Det har nogenlunde samme motiverende virkning.

6. Du taber dig bare du træner!
Træning alene er ikke nok til at skabe et stort vægttab. Kroppen vænner sig hurtigt til den større mængde af energi som bruges og appetitten reguleres til at passe dertil. Det er grunden til at mange bliver frustrerede over at de ikke taber sig eller ”ikke taber sig mere”, når de går i gang med at træne. Træning kan til dels have en appetitdæmpende virkning, og på den måde hjælpe til at opnå et vægttab. Men det er som regel ikke det øgede energiforbrug der resulterer i vægttabet, men at man får lyst til at spise mindre og ofte også sundere, når man træner. Træning og kostforbedringer i sammenhæng, er det der giver den største succesrate. Dvs. træner du, når du lægger dine kostvaner om, forøger du dine chancer for at opnå et varigt vægttab.

7. Spiser man lige efter træning taber man sig ikke!
Du skal spise, når du er sulten. Er du sulten lige efter du har trænet skal du spise, også når du vil tabe dig. Sult er et tegn på at kroppen mangler næringsstoffer og det skal du give den. Det er gammel overtro, at man taber sig mere ved at følge den gyldne regel. Er du meget sulten og lader tiden gå, så vil du ende med at spise mere end du ellers ville have gjort, og du gør dig selv en bjørnetjeneste. Sørg for at spise grove kulhydrater, som grønsager, frugt og groft brød efter træning, så holder du blodsukkeret stabilt og fedtforbrændingen i top.

8. Lavt kulhydratindtag giver vægttab
At mindske indtaget af brød, slik, sodavand, saftevand, kager og chips giver uden tvivl et vægttab, så på den måde er det korrekt at et lavt kulhydratindtag giver vægttab. Og du vil også tabe dig hurtigt, når du skærer ned på mængden af ris, pasta og kartofler du indtager, fordi du hurtigt mindsker mængden af kalorier du indtager. Men at skære kulhydratindtaget ned til 30 gram dagligt eller mindre, som visse kostretninger foreslår, giver ikke et optimalt vægttab for de fleste, fordi der skal kulhydrater til for at du kan forbrænde fedt. Og jo mindre kulhydrat du indtager jo mindre vil du sandsynligvis få lyst til at bevæge dig - og selvom du stadig taber dig af kostændringerne, så vil du tabe dig endnu mere hvis du også havde energi til at bevæge dig rundt og ikke mindst vil du have energi til at træne endnu hårdere – og du vil have energi til at leve livet…