Jeg har løst hud på mine overarme, som “blævrer”, når jeg går eller klapper med hænderne. Hvordan slipper jeg af med mine “mormor-arme”?

Farmor-arme, mormorarme, Margethe-musklerne (pga. vinkebevægelsen!), buddingearme, hytteretten, ja der er ikke grænser for de ”kælenavne” kvinder har til overarmene.
 
Den løse hud skyldes flere ting; mangel på brug af armene og mangel på tilførsel af tilstrækkelig med sunde næringsstoffer. Det kan have sin charme at have slappe overarme, men når strop t-shirten skal frem eller balkjolen med spaghettistropperne, så ville de fleste ønske at man kan trylle den overskydende hud væk på et øjeblik.
 
Men udover det kosmetiske, så er der god grund til at træne overarmene så de er stærke og udholdende. Vi har nemlig brug for at træne arme, skuldre og øvre ryg for at have sunde og stærke skulder- og albueled og en god holdning, der kan klare hverdagens bevægelser; hiv, vrid, rotationer, bøjninger osv..

Vi bevæger os mindre for at klare os i en almindelig dagligdag og derfor er vi mindre aktive med armene, så det er nødvendigt for langt de fleste at træne musklerne omkring hele skulderpartiet, bryst og overarme for at stimulere muskler og knogler nok til at kroppen er sund. Når kroppen bevæges så øges blodcirkulationen og øget cirkulation betyder øget tilførsel af næringsstoffer.
 
Når man har mormorarme har man som regel også løs hud andre steder på kroppen – og med bedre ernæring så vil huden i hele kroppen begynde at fungere bedre, hvilket betyder at den ikke slappes i samme grad som når du ikke spiser tilstrækkelig med god næring.
 
Lav træningsøvelser med fokus på overkroppen, drik tilstrækkeligt med vand fordelt over hele dagen, tag et tilskud af omega-3 fedtsyrer (fiskeolie eller hørfrøolie) og spis varieret, grønt og proteinholdigt og du gør hvad du kan for at mindske mormorarmene.