Nem motion hver dag

5 gode motionsvaner i det daglige

1. Gå – afsæt tid til at gå.
Gå med din kæreste, mand, veninde, familie, gå med børnene der cykler ved siden af eller hav dem med i barnevognen og gå når du skal tale i telefon. Gang er  ren sundhedseleksir for kroppen. Vi er skabt til at gå meget og gangbevægelsen bruger masser af energi. Og nu hvor det er sommer, og vand og sand på stranden er varmt, så gå ud i det. Gang i sand og vand er ekstra god træning for fødder og ben. Få indarbejdet min. 30 minutters gang dagligt, så får du lys, luft og masser af energi og velvære.

2. Lav øvelser, når der er reklamer.
Vi ser i gennemsnit 3 timers fjernsyn dagligt året rundt. Og en del af det vi ser, er reklamer. Find nogle øvelser du let kan lave foran fjernsynet, mens der er reklamer og gør det til en vane at lave øvelser i 2-3 reklamepauser.

3. Leg aktive lege med dine børn.
Dine børn vil juble over legen og I får alle en masse motion. Leg tagfat, dåse-skjul eller andre aktive lege. Bliv inspireret i fx Kernesund Familiefitness.

4. Find en motionsform du kan lide.
Brug dagen i dag til at finde en eller to motionsformer du kan lide. Stil dig selv spørgsmålene:
a. Vil du træne alene eller sammen med andre?
b. Vil du træne hjemme eller ude?
c. Vil du træne indendørs eller udendørs?
d. Skal det være på faste tider eller fleksible tider?

Når du har besvaret dem, har du indkredset hvordan din aktivitet skal foregå. Gå så på nettet og søg på de forskellige træningsformer du tænker kan passe til dig. Find en bog, trænings-dvd, sider på nettet der giver dig det du har brug  for. Eller lav en liste over hvilke træningsformer du vil afprøve – og prøv dem af og find ud af hvilke(n) du syntes bedst om – og hold fast i den. Om du forbrænder 4 eller 6 kalorier pr. minut du dyrker en træningsform er ikke vigtigt i længden. Det vigtigste er at du vælger en træningsform du kan lide og som passer til dig og dit liv. det giver den største chance for at du forsætter – og dermed ender det med at give dig det største kalorieforbrug og den bedste form, for så holder du ved.

5. Træn balancen.
Din evne til at balancere bliver dårligere jo ældre du bliver uanset hvad du gør, men det du kan i høj grad holde dine balanceevner ved lige ved at udfordre dem i det daglige. Stå op når du tager strømper på. Stå på et ben, når du børster tænder. Stå på et ben, når du vasker op. Stå på tæerne, når du venter på noget osv. Indarbejd rutiner, så det ligger på rygraden at du balancerer, når du gør bestemte ting i det daglige. At stå på et ben koster også langt mere energi end at stå på begge ben.