Forskellen på dem der holder fast i regelmæssig træning og dem der ikke gør, er hvad de tænker. Dem der ikke kan lade være med at holde sig i form, har fundet en tankegang der matcher deres mål om at være i god form. Vi er, som udgangspunkt skabt til at bruge så lidt energi som muligt – også når vi bevæger os. Du er skabt til at bevæge dig når der er en grund til det (mad, varm, husly) og er skabt til at have lyst til at holde dig i ro, når der ikke er nogen grund til at du bevæger dig. Det betyder at når du begiver dig ud på din løbetur eller tager en tur i fitnesscentret, så skal du have en virkelig god grund, hvis du skal overbevise din krop igen og igen. Når du løber uden at løbe efter nogen eller du løfter tunge vægte i fitnesscentret uden at du får brænde eller mad ud af det, så er du nødt til at finde noget at tænke på som kan drive dig til at presse dig og forsætte det hårde arbejde – uden grund. For dit instinkt siger at du skal tage den med ro. Og det er også dit instinkt der er i fuldt sving når du diskuterer med dig selv om du skal træne eller ej. Instinktet siger; der er ingen grund til det, der er ingen fare på færde. Og din fornuft siger; hold nu din aftale, jeg skal tabe mig, jeg vil i form. Så du skal finde på noget der kan overbevise dit instinkt om at der er et formål med træningen. For det første kan du gøre det klart hvorfor du vil træne og være i god form. Du skal fortælle dig selv hvad der er godt ved at du træner og er i god form. Undgå at fortælle hvad du vil undgå. Hold dig til hvad du vil.

Dernæst skal du have noget erfaring med hvor godt træning kan føles. Du skal altså i gang med noget træning som føles godt specielt bagefter. Så du får en reference for at det er godt. Lige som når du har smagt en kage der smager godt, så ved du det og kan få lyst til at spise netop den type kage igen. Når du så får tanken; jeg gider ikke træne i dag eller jeg kan vist godt springe træningen over i dag, så trækker du dine referencer frem og fortæller dig selv om alle de gange hvor du har fået det såååå godt af at få trænet. Du ved jo at du får det godt af træningen, så brug det som et argument til at overbevise dit instinkt om at du skal af sted selvom afslapningen trækker.