Gå når du taler i telefon.
Gør det til en vane at du går eller i det mindste står op når du taler i telefon. Det er de mange små ekstra bevægelser i dagligdagen der gør den største forskel i din sundhed, energi og overskud, og så har dine led og muskler godt af, at du ikke sidder i samme stilling hele tiden. Gå udenfor hvis det generer dine kollegaer at du trasker rundt når du taler.

Træn hjemme.
Det kan godt være det er mere attraktivt at træne i fitnesscentret, idrætsforeningen eller på håndboldholdet, men hvis du springer over hver 2. gang fordi du ikke har tid, så kan det være langt mere effektivt at træne hjemme. Lad dig inspirere af øvelser du nemt kan lave hjemme ved at gå ind på Youtube og find programmer der passer dig godt. Varm op i 5 minutter. Træn i 10-15 minutter for fuld gas - og du vil hurtigt kunne mærke og se at du kommer i bedre form. Eller køb en af mine dvd'er med træningsprogrammer her på siden :-)

Planlæg hvornår du træner.
Du har langt lettere ved at holde dine aftaler med dig selv, hvis du skriver dine træningsaftaler ind i din kalender på lige fod med andre aftaler.

Lav en madplan.
Der er mange gode grunde til at lave en madplan for en uge af gangen. For det første er det meget nemmere at handle ind så du undgår madspild. For det andet er det nemmere at undgå at komme usunde fødevarer i indkøbsvognen - og du kan planlægge at lave større portioner, så det er nemt at varme resterne i morgen - eller fryse dem ned og bruge dem senere. Der er både mange kalorier og meget madspild at spare ved at lave en madplan. Lav den fx hver lørdag. Handl om søndagen - og du er klar til resten af ugen.

Køb sunde snacks
... du kan have i tasken, i skrivebordsskuffen på arbejdet, i handskerummet i bilen, så du ikke bliver fristet til at køre forbi tanken eller grillen på vejen hjem fra arbejde. Køb fx tørrede æblestykker, nødder, frugt og nogle flasker vand. Så kan du klare både din egen og børnenes ulvetime langt bedre.

Undgå buffet-restaurant besøg.
Lav heller mad du kan spise hjemme, for så kan du gemme resterne til i morgen. Deruodver viser undersøgelser at du spiser i gennemsnit 30 % mere når du spiser fra en buffet end når du får en portionsanretning.