Trænger du til en eftermiddagslur hver dag? Tager det dig timer om morgenen før du er frisk? Kan du sove når som helst du giver dig selv lov? Er du træt og ukoncentreret i længere perioder hver dag? Træthed kan skyldes forskellige ting, men det du selv kan starte med at gøre er at sørge for at sove nok. Det er meningen at ca. 1/3 af livet skal bruges på at sove – simpelthen for at de resterende timer, hvor du er vågen kan blive så lærerige, energifyldte og livsbekræftende som muligt. Jo mindre søvn du får, jo mindre energi vil der være til at være vågen – uanset hvor mange kopper kaffe og cola du drikker. Jo mindre energi, jo mindre kan du overkomme. I sidste ende går det ud over den energi du har til at nyde dit liv.

Hvad sker der, når du sover?
Vidste du at i de første 4 timer du sover sker den fysiske restitution af kroppen? I de resterende timer sker den psykiske restitution. Så hver gang du sover for lidt går det udover præcis den del af søvnen hvor du henter alt dit psykiske og mentale overskud, din kreativitet, din livsglæde og dit overblik. Og det kan godt være at du ikke føler at du går glip af noget fordi du ikke sover nok, men rygere føler jo heller ikke at de får rygerlunger hver gang de tager en smøg, så det er ikke altid at du kan mærke din ”usundhed” selvom den er der.

Sov 7-9 timer dagligt
Søvnen bruges til at opbygge kroppens celler, væv og væsker. Det er derfor du kan gå i seng og være træt, og vågne op og være frisk. Kroppen er simpelthen blevet genopbygget/genopladet i løbet af søvnen. Sover du ikke nok, så kan kroppen af gode grunde ikke være lige så genopladet, som når du sover 7-9 timer.

Test om du mangler søvn
Du kan teste om du er i søvnmangel ved at lægge dig på din seng eller tilsvarende med en ske i den ene hånd, som du lader hænge ud over siden på sengen. Kig på dit ur og læg dig til at sove. Du vil vågne lige i det du falder i søvn, fordi hånden slipper skeen – og vågner du ikke af det, så larmer skeen forhåbentligt så meget når den rammer gulvet at du vågner. Vågner du ikke ved nogen af delene så er du uden tvivl i stor søvnmangel.

Hvis du falder i søvn på under 5 minutter er du i søvnunderskud, hvis det er kl. 10 og kl. 12 om dagen, hvor du er stået op ved 7-8 tiden og lever en ”normal” hverdag. Du skal lave testen 3 dage i træk for, at vide om du er i generelt søvnunderskud.