Jeg vil gerne i form her efter ferien. Hvilken form for træning skal jeg vælge for hurtigst at få resultater og hvor meget skal jeg træne for at det giver noget?

Anna Camilla Jørgensen

 

Kære Anna Camilla

Hvad der er den bedste træningsform og hvor meget man skal dyrke af den for at få resultat, afhænger af en række faktorer. Hvad vil du opnå med træningen? Hvad er dit udgangspunkt? Hvad er dine kropslige erfaringer? Hvor meget bevæger du dig i din dagligdag? Hvor meget tid har du til træning?
Som udgangspunkt er den mest effektive træningsform, den der giver dig de resultater du vil have og den som du kan lide at udføre. Hvis jeg skal give et overordnet råd, så er det godt at vælge noget træning, der giver dig styrke, balance og udholdenhed – og så noget træning, der får pulsen højt op.
Der er mange forskellige måder at træne styrke, balance og udholdenhed – og mange måder at træne konditionen. Den mest simple måde er ved at gå i et træningscenter og få lavet et program der passer til dig. En anden måde er at gå på jagt i junglen af tilbud du får fra idrætsforeninger, aftenskoler, private træningssteder og fitnesscentre – og prøve en masse forskellige træningsformer af. Og vælg så det du bedst kan lide.
Sæt tid af til træning 2-4 gange om ugen – og sørg for at bevæge dig nok til dagligt. Så dækkes de grundlæggende behov for bevægelse og belastning, som kroppen skal udsættes for for at virke bedst. Hvis du så har specielle behov som hvis du fx har en skade eller har en hård arbejdsdag, gerne vil bestige et bjerg eller du vil have bedre kropsholdning, så kan du med fordel få lavet en træningsplan og ikke bare et program. En træningsplan er en plan over fx 6 måneder hvor det fremgår hvordan du skal træne for at få et specifikt resultat eller hvor en træner følger dig og tilpasser planen løbende.