Har du oplevet at du tager på når du går i gang med at træne – og meningen var at du skulle tabe dig!? En vægtøgning eller mangel på vægttab ses hos en del i begyndelsen de træner regelmæssigt. Og det kan virke demotiverende, hvis et af målene med at gå i gang med træningen er at gå ned i vægt. Sker der en forøgning af vægten, så er det sjældent at det skyldes at du tager fedt på, men langt oftere, fordi du lagrer mere kulhydrat (sukker) i dine celler, når du træner i forhold til, når du ikke træner. Hver gang du lagrer et gram sukker lagrer du tre gram vand sammen med. Og du kan let lagre 100-200 gram sukker mere i dine muskler, når du træner regelmæssigt. Dvs. det er hurtigt mere end ½ kilo inkl. vand. Antallet af ilttransporterende blodlegemer i kroppen forøges, når du træner regelmæssigt, for at kunne tilgodese alle de arbejdende muskelceller. Måden mængden af blodlegemer øges er ved, at der produceres mere blod og mere blod betyder også en øget vægt. Er du i dårlig form og begynder at træne kan du let øge din blodmængde i kroppen med op til 1 liter på kort tid. Og så er der selvfølgelig muskelvækst - din muskelmasse øges når du træner regelmæssigt. Men for kvinder er der ikke mange kilos forøgning af muskelmassen selv ved tung og intens styrketræning, så det er primært de andre årsager til at du kan tage på i starten du træner.