Det, du siger til dig selv, mens du træner din krop har stor betydning for din evne til at præstere! Man ved faktisk ikke præcist, hvorfor vi bliver trætte og må stoppe, når vi træner meget hårdt. Men vi ved at det vi kan forsætte længere eller arbejde hårdere, hvis den indre dialog er positiv. For selvom det virker som om det er musklerne, der ikke vil mere, når man træner hårdt, så er det måske slet ikke der begrænsningen ligger. Ihverfald ikke hvis man skal tro forskerne fra University of Kent, som har lavet et forsøg, hvor man sammenlignede præstationer med positiv selv-motivation/tale med præstationer hvor tankerne bare får frit spil.
Gruppen der talte motiverende til sig selv blev udmattet langt senere end gruppen der ”bare” talte til sig selv som de plejede.
Jeg plejer at sige til dem jeg træner, at de skal tale til sig selv, som de ville gøre til en de ville motivere til at yde sit bedste – altså når det bliver hårdt og krævende. Det er der, det gør den største forskel om du er positiv eller negativ.
Og tror du ikke forsøget, så kan du jo selv prøve at se hvad det gør ved dig. Du skal bruge et pulsur, hvis du skal kunne være sikker på at sammenligne de 2 situationer. Løb, cykel eller svøm ved en puls svarende til 80 % af din maks puls (220 – din alder) x 0.8 og bemærk hvilket tempo der skal til. Sæt så i gang med løb, cykling eller svømning og forsæt så længe du kan i det tempo som i første omgang fik dig op på 80 %. Pulsen stiger jo mere træt du bliver, så du skal ikke fokusere på pulsen undervejs – kun på tempoet. Pulsen bruger du udelukkende til at finde tempoet. Sæt så uret i gang og notér hvor længe du kan blive ved i det tempo. Lad der gå et par dage og gentag så forsøget, denne gang taler du motiverende til dig selv. Vælg 2-3 af disse sætninger og sig dem til dig selv, mens du udfører forsøget og specielt når det begynder at brænde i musklerne.
Jeg kan og jeg vil
Jeg gør det godt
Jeg er god til det her
Jeg kommer i god form
Jeg får flotte arme

Vælg en eller 2 sætninger som passer godt til dig og gentag dem i dit hoved eller sig det højt, når træningen føles hård   – og mærk om det gør en forskel for dig.