Når du spiser for hurtigt spiser du let for meget
Når du ikke tygger ordentligt på din mad og nærmest sluger den, så bliver det sværere at fordøje den og det sætter fordøjelsessystemet på stort arbejde. Derudover får du ikke smagt ordentligt på maden og næringsstofferne frigives ikke optimalt derfra. derudover sætter tygning gang i resten af fordøjelsessystemet, fordi tygning er et signal til mavesækken og tarmene om at nu kommer der snart føde, gør jer klar til at modtage – og så sættes produktionen af mavesyre i vejret, enzymproduktionen øges osv. Så sørg for at tygge din mad grundigt. Den skal være flydende inden du synker. Læg kniv og gaffel ned på tallerkenen mellem hver bid eller læg din frugt, sandwich, grønsag og læg den på tallerkenen mellem hver bid og tag kun 2-3 nødder i munden af gangen og ditto med rosiner og hav ikke nogen i hånden mens du tygger. Og så nyd roen du kan opnå ved at tage den med ro, når du spiser. Og nyd smagen af din mad.

Tyg maden grundigt
Maden skal være flydende, før du synker den. For at skabe optimal fordøjelse, optimal smagsstimulering og for at forebygge at du spiser for meget, skal du tygge din mad grundigt. Man kan ikke sige, at der er et vist antal tygninger man skal lave pr. bid, for det er vidt forskelligt alt efter konsistensen af maden. Maden skal tygges til den er flydende, før den synkes. Gennemsnits-danskeren tygger 4-5 gange pr. bid mad de propper i munden. Jo større bidder du synker, jo større bidder skal tarmsystemet fordøje. Maden skal være flydende for at den kan optages fra tarmene, så alt det mad du ikke har gjort flydende med tygning og spyt i munden, det skal tarmsystemets processer nedbryde – og det er overarbejde for tarmene og ikke hvad de er skabt til.

Når maden ikke tygges ordentligt, vil du også have tendens til at spise mere end når du tygger maden grundigt. Dette skyldes at du faktisk når at opdage, at du bliver smagsstimuleret, og samtidig frigives næringsstofferne og kan ”give signal” til kroppen om at det er kommet derind.

Hele tyggeprocessen sætter gang i hele fordøjelsessystemet, så peristaltikken (fordøjelseskanalens-muskulære aktivitet) bliver mere aktiv, så systemet er klart til at modtage det der kommer ind, så tyggeprocessen gør en masse for din maves størrelse. Prøv det!

TIPS: En måde at styre tygningen, som jo foregår meget ubevidst, og få sat tempoet ned, er ved at du lægger kniv og gaffel ned når du har kommet mad i munden og venter med at tage fat i bestikket igen til du har sunket maden. Og det samme, når du spiser mad med hænderne. Læg maden ned på tallerkenen eller servietten til du har tygget og sunket maden.