I mange år har et af slankerådene lydt; undgå flydende kalorier. Det råd bliver nu modificeret lidt for forskerne har fundet ud af at visse former for flydende kalorier faktisk virker slankende – fordi de mætter MERE end de faste kalorier.

Hvordan hænger det sammen, tænker du nok!?Jo ser du; hvis du f.eks. spiser kød eller fisk sammen med grønsager og drikker vand til, så tygger du det, synker – og det lander i mavesækken. Vandet smutter hurtigt videre i systemet og tilbage ligger maden.

Suppen bliver hængende længere

Laver du derimod f.eks. en kyllinge- eller fiskesuppe, så bliver kød eller fisk blendet sammen med grønsager og vand, du ”slubrer” suppen i dig, synker og den lander i mavesækken, men fordi vand og mad er bundet sammen, så bliver vandet liggende i mavesækken i længere tid.

I hvert fald er det den forklaring som forskerne giver. De siger, at suppen bliver liggende i maven i op til 3 timer i modsætning til det mere faste måltid som er væk fra mavesækken på 1-2 timer alt efter sammensætning. 

Start med suppe og spar en femtedel

Hvis du spiser suppe, før du spiser andet mad, så viser forskningen at du i gennemsnit spiser 20 % mindre i hele måltidet – end hvis du ikke spiser suppe. Og det skulle efter sigende gælde det samme med smoothies i forhold til fast frugt. Og blander du grønsager i din frugtsmoothie, så giver det endnu bedre mæthed.