Vores kroppe er så unikke skabt at de hele tiden tilpasser sig til det vi byder dem. Så uanset hvad du gør med din krop, så forsøger den at blive bedre til at tåle den belastning. Dvs. når du begynder et træningsprogram, så er kroppen ikke vant til belastningen, men hurtigt tilpasser den sig og bliver bedre på alle områder. Når du forsætter med at lave det samme træningsprogram, dvs. de samme øvelser, de samme bevægelser og den samme intensitet, så bliver kroppen rigtig god til at klare den belastning med et minimum af energi. Og det er som sådan godt, for det betyder at du ”spilder” mindre energi på at bevæge dig. Men set i forhold til at holde energiforbruget oppe og holde kroppen i konstant udvikling, så er det en god idé at varierer træningen, både så du ikke laver de samme øvelser og ikke træner lige hårdt hver gang du er i træningstøjet. Som begynder er det en god idé at lave de samme øvelser de første 5-6-7gange, så der ikke er en masse nyt at lære, og du kan fokusere på at blive god til det grundlæggende. Ret hurtigt kan det være en god investering at variere øvelserne, intensitet og varigheden, hvis du vil holde forbrændingen i top og sikre at din krop ikke bliver ensidigt trænet. Så kort sagt; variér din træning, så du skifter mellem at træne hårdt og kort, længere tid og med lavere tempo og så du laver forskellige øvelser fra uge til uge.