Ved du, at alt hvad du gør påvirker dine følelser? Alt hvad du gør er baseret på hvordan du grundlæggende har det. Jo bedre du har det jo flere ting gør du som er gode for dig – og jo dårligere du har det jo flere ting gør du som skal dulme at du har det dårligt. Og de fleste ting, der dulmer er dårlige for dig i længden. Selvom en øl får dig til at sove godt efter en stressende dag, så er det at skulle indtage en øl hver dag for at kunne sove ikke godt. Selvom det er godt at slappe af, når du har haft travlt, så er det ikke godt altid at slappe af. Selvom skumslik får dig i bedre humør og giver energi, så er det ikke godt at skulle have skumslik hver gang du er i dårligt humør. At gøre de ”usunde” ting i små doser er på ingen måde et problem. Det er de store doser der giver udslaget. Når du har brug for at spise slik, kager, brød, flødeboller, chokolade, drikke kaffe og alkohol i for store mængder, når du har sover for lidt og stresser for meget, så har du det med stor sandsynlighed ikke godt. Derfor er det så pokkers svært at fastholde de sunde vaner og gode intensioner for et aktivt liv, når du ikke har det godt.

Har du endnu en gang lavet nytårsforsæt i år som allerede nu ser ud til ikke at blive gennemført, hvad så med at prøve at finde ud af hvorfor det er svært for dig at gøre det der i virkeligheden er bedst for dig?

Det handler om at finde årsagen til at du spiser som du gør og bevæger dig for lidt. Du skal finde årsagen til at det føles godt at ryge. Du skal finde årsagen til at du drikker for meget kaffe og sover for lidt. Du skal finde årsagen til at du ikke prioriterer tid til dig selv osv. Selvfølgelig kan du godt beslutte dig for at spise sundere, motionere mere og sove tidligere, men hvis årsagen til at du gør det modsatte bliver ved at være der, så vil du have svært ved at gennemføre – endnu en gang. Enhver vaner du har er der af en årsag. Uanset hvor uanset hvor uhensigtsmæssig vanen ser se, så er den der af en årsag. Hvis du vil have dine nytårsforsæt om en sundere livsstil til at blive virkelighed for bestandigt, så er det min erfaring, at du skal kigge på årsagen til dine vaner, hvis du vil have varige resultater.

Med ønsket om et lykkebringende nytår