På min nyligt overståede tur på træner-kongres i Los Angeles, deltog jeg i en masse forskellige træningsseancer. Noget af det der klart prægede programmet, var de hårde, simple og korte træningsprogrammer. Der er opbygget mange forskellige koncepter, men specielt et har godt fat – og det hedder TABATA. Det er opkaldt efter ham der fandt ud af at meget veltrænede atleter kunne forbedre deres formkurve betragteligt ved at træne 4 minutter 5 gange om ugen + 1 gang hvor de trænede i længere tid. Træningen går ud på at lave 20 sekunders hårdt arbejde. Så hårdt at man ikke kan mere efter 20 sekunder. Så holder man pause i 10 sekunder og gentager det igen 7 gange mere. I alt = 4 minutter. Du kan løbe, cykle, svømme, ro, lave styrketræning. Alle typer træning giver resultat efter denne metode, hvis du bare sørger for at vælge en intensitet eller øvelser der er så hårde at du er træt efter 20 sekunder. Det skal være det samme du gør i hver af de 8 x 20 sekunder ellers virker det ikke lige så effektivt. Dvs. hvis du løbetræner, så er det 8 x 20 sekunders maksimal spurt du laver. Hvis du styrketræner er det den samme øvelse du laver 8 x 20 sekunder med 10 sekunders pause osv. Du skal selvfølgelig varme grundigt op først inden du kaster dig ud i den hårde træning. Og lyder det for godt til at være sandt!? Jamen så prøv det og vurdér selv. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at det er yderst effektivt.
Vil du på kursus og lære hvordan du laver Tabata? Klik her og læs mere.