Effektiv Slankeskole 

Uge 21


For mig er det kosmetiske udseende af en flad mave en rar og velkommen bivirkning af at bevæge sig rigtigt og have en sund krop. Forudsætningen for at opnå en flad og veltrænet mave er en sund fedtprocent, god fordøjelse, god holdning, veltrænet center af kroppen og en optimal beskyttelse af rygsøjlen.

Med andre ord; det er svært at opnå en god kropsholdning, hvis ikke maven er flad.(det betyder dog ikke at man automatisk har en god kropsholdning, fordi at maven er flad!) En flad mave opnås ikke med for meget fedt på maven eller en oppustet mave. Med for meget fedt på kroppen og oppustede tarme, er det svært at være sund og opnå en sund kropsholdning. Det hele hænger sammen….. og endda i en meget større sammenhæng, end de fleste af os tror og ved..


Ugens tip: 10-20 mandler, ½ avocado, 1 spsk raps- eller olivenolie - tilsæt det til dig daglige kost og få nemmere ved at komme af med mavefedtet. Monoumættede fedtsyrer virker gavnligt på fjernelsen af mavefedt. Undersøgelser viser, at folk der spiser flere monoumættede fedtsyrer taber sig lettere på maven. Og derudover er det fedt også godt cellefedt og indgår i blodsukkerreguleringer og andet godt!

 

3 ting der giver dig flad mave!

Der er helt overordnet 3 faktorer, der påvirker mavens størrelse:

-          Mængden af fedt og/eller væskeophobninger

-          Fordøjelsens funktion

-          Mave- og rygmusklers evne til at arbejde

Så det er i virkeligheden meget nemt at få et taljemål, der er optimalt, for det gælder bare om at have et passende fedt- og væskelag omkring livet, skabe god fordøjelse og at have veltrænede mave- og rygmuskler, der arbejder som de er skabt til. Eller er det? Der er en lang række ting, der påvirker de tre faktorer – og det varierer fra person til person, hvad der er skyld i det øgede fedtlag, den dårlige fordøjelse eller muskler, der ikke fungerer optimalt. Det er forskelligt hvad der gør os tykke. Ingen tvivl om at det er forkert kost, mangel på bevægelse og stress, men det er forskelligt hvad er gør at vi spiser usundt, ikke gider træne og stresser for meget. Derfor er det heller ikke samme opskrift, der giver 2 personer der samme resultat. Der er nogle grundlæggende ting, der skal være på plads hos os alle. Fx skal alle spise grønsager, tilstrækkeligt med fedt, gode proteiner og gerne spise flere måltider dagligt. Derudover skal vi alle have ilt, vand og bevægelse. Men hvad vi putter på tallerknen, i vores madkasse eller vælger fra buffetten varierer. Om det er Tabata, Yoga eller cirkeltræning der giver lyst til mere energi og lyst til at gøre det igen varierer. Om det er mad lavet fra bunden eller gode løsninger på vej fra A-B, der er det optimale varierer. Du skal finde din vej, hvis du vil i form og slanke dig. Eller bare være sund. Du skal finde den vej der er meningsfyldt for dig. Og det er kun dig der ved hvad det er. 

Hvordan ser den flotte kvindelige mave ud?
Den flotte kvindelige mave er flad fra under brystet og ned til navlen. Den har en smule mere fedt i underhuden end mandens (når hans er optimalt!!) og der er lidt mere fedt fra navlen og nedefter. Der er markerede lodrette liner uden for de lige mavemuskler og taljen er smallere end hofter og brystkasse.

Kan det lade sig gøre for alle at opnå det?
Nej! Men det kan for de fleste. Og alle kan optimere og forbedre uanset skader og skavanker, gener og indsats.





Hvad er årsagen til at din mave er stor?

Hvorfor spiser du for meget?

Der er en lang, lang række faktorer der spiller ind, når vi spiser mere end vi har brug for i længere perioder – og dermed tager på.  Umiddelbart tænker mange jo, at når folk er overvægtige, så må de da bare spise lidt mindre og motionere noget mere. Men alle jer, der er overvægtige ved jo, at det bare ikke er sådan lige, selvom det lyder nemt. Der er mange årsager til at vi ikke kan styre vores appetit og der er mange årsager til at vi mister energien, så vi ikke har naturlig lyst til at bevæge os. Det varierer naturligvis for hver person, hvad det er der sætter gang i appetitten eller ikke dæmper den naturligt. 
Når der går for længe inden kroppen siger stop og tak for mad, når du spiser, så resultatet bliver at du indtager mere end du skal bruge, så kan det skyldes:
-    For meget usund mad/ for lidt sund mad, for meget forarbejdet mad, mætter dårligt
-    Ustabilt blodsukker - fremmer appetitten 
-    Dårlig fordøjelse - fremmer appetitten og øger trangen til sukkerholdige fødevarer 
-    Fødevareintolerancer - fremmer appetitten og øger trangen til visse fødevarer 
-    Mangel på søvn - fremmer appetitten og øger trangen til kulhydratholdige fødevarer 
-    Mangel på vand – fremmer appetitten. Vores væskesignaler og mæthedssignaler registreres og afsendes fra samme område i hjernen og de kan forveksles med hinanden
-    Langvarig stress og bekymringer – er du aldrig helt afslappet og tilstede og er du altid bagefter og har mange gøremål, så øger det din stressmængde i kroppen – uanset om det handler om arbejde eller private gøremål. Langvarig stress øger din appetit og kan gøre den meget ukontrolleret – og lige så med din sukkertrang. 

Og så er der hele den del af spisningen der handler om følelserne. Der er en lang række årsager, der kan ligge bag at du får ustyrlig spisetrang:
- ubearbejdede oplevelser
- mangel på ro 
- mangel på tro på egne evner
- mangel på følelse af eget værd
- usagte sandheder
- uløste konflikter
- uærlighed
- alt det du skjuler for andre

 

 Hvad er årsagen til at du spiser for meget?

Hvad er årsagen til (når) du ikke bevæger dig nok eller holder dine træningsaftaler?

Hvad er årsagen til, at du ikke sover nok eller godt nok?

Hvad er årsagen/årsagerne til, at du ikke får nok ro?

Hvordan vil din dagligdag se ud, hvis alt var lige som du ville have det?

Kender du svarene på ovenstående spørgsmål?

Download "spørgeskema" - og stil dig selv spørgsmålene - og besvar dem selv.

Og spørg også dig selv, om andre ville svare det samme på dine vegne? 



SE OG DOWNLOAD DENNE UGES FILER HER 


PC
Klik på højre mustast på din PC og vælg "Gem fil som" 

MAC
Hold CTRL nede imens du klikker på linket og vælg "Download"