Effektiv Slankeskole 

Uge 22


Er du sukkerafhængig? (Test dig selv længere nede på siden)

Hvis du sjældent har lyst til søde sager, men dine laster ligger på andre områder, så kan du roligt læne dig tilbage. Har du en storsød tand, så skal du frem på stolen og lytte godt efter, for så kan det være "tanden" er så stor, fordi du alt for mange gange har spist for meget sukker og derfor skal spise mere og mere for at få den samme skønne, afslappende, energigivende, glædesskabende fornemmelse (eller hvad du føler, når du gufler sukker i større mængder). Jo mere sukker du spiser, jo mere sukker vil du få lyst til og jo mere sukker skal der til, for at du føler dig tilfredsstillet. Derfor vokser mængden af sukker du fortærer stille og roligt. Har du lagt mærke til det?

Ikke alle sukkergrise er overvægtige

Der er flere og flere slanke mennesker, der indtager alt for meget sukker - og alkohol. Og selvom overforbruget ikke kan ses på bukselinningen (eller ud over den), så sætter sukkerforbruget sig sine spor i energiniveauet og på humøret alligevel! Fordøjelsen er også påvirket, lige som det også kan ses på huden, når blodsukkeret ofte er for højt.

Er fruktose giftigt?

Raffineret sukker som du får fra fx sodavand, slik, kager, dressing, ketchup og juice indeholder en masse fruktose. Og selvom navnet kan foranledige at man tænker på frugt - og dermed på sundhed, så er der bevis for at fruktose ikke bare gør os tykkere end andet sukker gør. For stort indtag af fruktose giver også forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal og større risiko udvikling af type 2 diabetes og alle de sygdomme der følger deraf. Glukose, som du fx får, når du spiser brød af hvedemel eller ris opfører sig helt anderledes i kroppen end fruktose gør. Problemet er, at når du vil indtage raffineret sukker, som fx når du kommer sukker i kaffen eller spiser en lakridsstang, så er ca. halvdelen af det sukker du får indenbords af den fruktose-slags.

Vil du høre den videnskabelige forklaring på ovenstående - fra University of California - på engelsk - uden undertekster, så kan du klikke her. Det er umådelig vigtig information Dr. Robert Lustig (ja, jeg ved navnet kan lyde, som om det kommer fra en helt anden branche) kommer med. Han gør det så forståeligt som muligt. Budskabet er simpelt; raffineret sukker er ikke godt for nogen!

Se videoen: Sugar; The bitter Truth - af Dr. Robert Lustig, University of California.

Videoen varer 1,5 time.


Test dig selv; Spiser du for meget sukker?


Jeg gætter på, at du egentlig godt kender svaret, men en test kan jo alligevel være en øjenåbner (der er nemlig masser, der har et sukkermisbrug, men som ikke skilter med det eller som ikke er sig det helt bevidst). 


TEST: Spiser du for meget sukker?


Jeg spiser altid slik, chokolade og kager, når det er der

Jeg spiser slik, chokolade, kager, kiks, is og lign. Dagligt eller næsten dagligt

Jeg får produkter med sukker tilsat dagligt

Hygge for mig involverer søde sager 

Jeg bliver dårlig, når jeg ikke får sukker

Jeg syntes at slik, kager, is, desserter og chokolade mm er en belønning til mig

Jeg kan sagtens erstatte måltider med slik og søde sager

Jeg har svært ved at tabe mig, trods færre kalorier end jeg forbrænder

Jeg er tyk på maven og/eller har et bildæk af blævret fedt om taljen

Jeg føler mig ikke mæt uden brød eller pasta


Kan du svare ja til tre eller flere af ovenstående udsagn, spiser du for meget sukker – og er måske endda afhængig af det.


Har du svaret ja til tre eller flere af ovenstående udsagn spiser du for meget sukker. Hvor afhængig du er af det kan du måske finde ud af ved at besvare disse spørgsmål. Jo flere du svarer ja til jo mere afhængig er du (kilde; Kathleen DesMaison): 


Lyver du ofte om hvor mange søde sager du spiser?

Gemmer du de tommer poser og papir væk inden andre ser det?

Har du ofte lagre af søde sager?

Bliver du som regel irriteret, hvis andre har spist dit sliklager?

Gemmer du dine søde sager for andre?

Kan du let køre/gå omveje for at få fat i noget sødt?

Når du planlægger din dag, tænker du så på hvornår du kan få sukker, brød, kiks eller kager??

Bliver du desperat, hvis du ikke kan få sukker eller brød, når du har lyst? 

Føler du dig utilfredsstillet, hvis du ikke får brød, pasta eller kartofler til dit måltid?

Beslutter du dig ofte for at "nu skal det være slut med alt det sukker", men har svært ved at gennemføre?


Jo flere du svarer ja til, jo mere afhængig er du af sukker og hurtige kulhydrater. Og jo mere styrer sukker og hurtige kulhydrater dit liv. 


Ugens tip:


Vil du af med din sukkertrang, så gør følgende næste gang den dukker op med fuld styrke:


1. Tag dybe vejrtrækninger igennem næsen i 3 minutter.


2. Tjek om du stadig har lyst til sukker. Hvis nej; cool! :-) Hvis ja; forsæt til punkt 3.


3. Tag en spsk. oliven-, raps- eller hørfrøolie og 2 spsk. friskpresset juice. Fx citron eller appelsin. Det er nemt at presse hurtigt.


4. Vent 10 minutter. Tjek om du stadig har lyst til sukker. Hvis nej; cool! :-) Hvis ja; forsæt til punkt 4.


5. Er du sulten? Skulle du have spist for længst? Hvis nej; gå til punkt 7. Hvis ja; forsæt til punkt 5.


6. Find noget at spise! :-)


7. Hvad trænger du i virkeligheden til? Kan du få det på en anden måde end ved at spise sukker? 


SE OG DOWNLOAD DENNE UGES FILER HER 


PC
Klik på højre mustast på din PC og vælg "Gem fil som" 

MAC
Hold CTRL nede imens du klikker på linket og vælg "Download"