Effektiv Slankeskole 

Uge 25


Spiser du mad, du ikke tåler? 
Tag testen og se hvad den siger. 
Spiser jeg mad jeg ikke tåler?

Mad du ikke tåler kan både gøre dig tyk og gøre maven stor, fordi du bliver oppustet. 

Eksperter fra blandt andet Odense Universitetshospital anslår, at der er flere end 50.000 danskere, der lider af cøliaki – som ikke ved, at de lider af det. Hører du mon til den gruppe? Når man har cøliaki tåler, man ikke gluten, som findes  i hvede, byg og rug. Og jeg hører selv til gruppen af folk, der ikke tåler gluten. Jeg opdagede det ved et tilfælde. Nu er det næsten 12 år siden jeg stoppede med at spise gluten, og hvor er jeg dog glad for, at jeg opdagede det. Jeg havde ofte ondt i mine knæ, havde migræneanfald minimum en gang om måneden, havde altid spændinger i nakken og myoser mellem skulderbladene, jeg havde ondt ned i forsiden af hofterne og mine fødder gjorde ondt når jeg stod op om morgenen. Jeg havde også af og til en oppustet mave, men det var ikke så ofte, selvom det er et klassisk tegn på at man spiser noget man ikke tåler. Da jeg fjernede al gluten fra min kost forsvandt symptomerne stille og roligt. Og jeg kan være helt sikker på at de kommer tilbage hvis jeg får gluten selv i mikroskopiske mængder. Gluten findes i alverdens produkter, så nogle mener at det er besværligt at undgå, men jeg mener at det er besværligt at spise det for det giver så mange negative symptomer. En nem måde at lave en test om hvordan din krop reagerer på gluten er ved at udelade gluten HELT fra din kost i 14 dage og så spise det igen. Først og fremmest vil du sandsynligvis kunne mærke en forskel når du udelader det (du kan godt opleve en forværring af symptomerne til at starte med). Du får mere energi, bedre fordøjelse, pænere hud, mindre muskel- og ledsmerter osv. Når du så spiser gluten igen, så reagerer kroppen som regel kraftigere end før så du ikke er i tvivl om det er godt eller dårlig for dig. jeg kan på det varmeste anbefale at prøve det hvis du syntes at du er energiforladt, har problemer med blister i munden, har væskeophobninger, oppustet mave, svært ved at tabe dig, ”vokseværk” selv i en voksen alder, poser under øjnene og gigt.


Tabte sig 3,5 kilo på 4 uger
For nylig havde jeg en pige, der havde tabt sig 35 kilo ved egen hjælp. Hendes vægttab var gået helt i stå, selvom hun gjorde som normalt - og hun havde fået meget dårlig fordøjelse. Hun gik på toilettet og lavede bummelum hver 4.-5. dag. Jeg undersøger mange ting, når en case lyder som hendes, men det der blev løsningen på hendes problemer var, at hun udelod gluten og alle mælkeprodukter på nær smør. Hun fik det hurtigt bedre og tabte 3,5 kilo på 4 uger. Hun opdagede hurtigt, at når hun fik den mindste mængde gluten eller sukker, så reagerede hendes krop voldsomt. Jeg anbefaler, at hun holder sig fra mælkeprodukter og gluten i 3 måneder og prøver at introducere det igen. Det kan være hendes krop kan klare små mængder af både mælkeprodukter og gluten efter lidt pause. 

Variér dit brødindtag

Er du ofte oppustet? Har du problemer med fordøjelsen? Vil du prøve at leve glutenfrit i en periode eller bare variere hvilke meltyper du bruger til at bage med, så er her nogle naturligt glutenfrie meltyper. De kan købes i de fleste supermarkeder.

  • Amarant
  • Boghvedemel
  • Hirseflager
  • Kartoffelmel
  • Maizena
  • Majsmel
  • Quinoa
  • Rismel
  • Sagomel
  • Sojamel
Og så er solsikkekerner, græskarkerner, sesam- og hørfrø og en lang række andre frø ikke glutenholdige, så der er masser af mulighed for lækkert brød. 
Du har allerede fået en masse glutenfrie opskrifter i løbet af de første uger på slankeskolen. Herunder under er der endnu en.


Ugens tip:

Uanset om du tåler gluten, mælk og andre fødevarer jf ovenstående test, så er det en god ide at spare på indtagelsen af de glutenholdige produkter. Vi er ikke skabt til at spise stivelse i kæmpestore mængder, som vi gør, når vi spiser gluten til morgen, formiddag, frokost, eftermiddag og aften.


SE OG DOWNLOAD DENNE UGES FILER HER 


PC
Klik på højre mustast på din PC og vælg "Gem fil som" 

MAC
Hold CTRL nede imens du klikker på linket og vælg "Download"