Effektiv Slankeskole 

Uge 26


Har du endnu en gang sat dig et mål om at komme i dit livs form i den kommende tid? Eller bliver du ved med at udsætte din træning, selvom du godt ved det er det bedste at få trænet? Så følg godt med på siden her i dag. Når du har et ønske om en forandring, og du også godt ved hvad der skal til, for at gennemgøre forandringen, hvorfor gør du så ikke bare det der skal til? Så længe det ikke handler om vores kost, søvn, stress og bevægelse, så kan vi som regel godt gøre det der skal til, men når det handler om at passe på sige selv, så er mange af os kvinder dårlige til det. Vi sætter de andre først. (nu skærer jeg lige alle over en kam). Og når det er vores livsstil der skal forandres så er vi langt dårligere til at tage en beslutning og så gennemføre. Det er der en række årsager til bla. mangel på motivation. For at være motiveret og holde motivationen høj skal du vide hvad dit mål er. Ikke bare i vægt, gram og kilometertider, men dine indre mål; hvilken følelse får du ud af at gennemføre. Se herunder og lær dit formål med din træning at kende.

Find formålet med din træning
Der er massevis af videnskabelige artikler om de gavnlige virkninger af tilstrækkelig med bevægelse. Der er ikke nogen, der er uenige om at det er godt med bevægelse for os alle. Der hvor der er uenighed er hvor meget der skal til og hvor mange og hvilke sygdomme man kan forebygge ved at træne og motionere nok. Der er masser af bevis for at du forebygger hjertekar-sygdomme, type-2 diabetes og overvægt, når du motionerer nok, men det er de færreste der er motiveret for at forebygge sygdomme de ikke tror de kan få. Tag fx eksemplet med rygere der ved at det er skadeligt at ryge, det er der ingen tvivl om, men de ryger stadig. Det gør de kun, fordi de ikke tror at rygningens skadelige virkninger rammer dem. Og på samme måde er det med dig, der ikke får nok bevægelse ind i din dagligdag; du føler ikke, at det er dig, der rammes af de sygdomme. Så der skal noget andet til for at motivere dig, der ikke er motiveret af at forebygge sygdomme, du alligevel ikke tror du får.

Du skal finde ud af hvad du får ud af at træne, motionere og komme i form. Hvad er formålet med det? Hvad får du ud af at være i form og træne, som du ikke har når du er i dårlig form og ikke bevæger dig nok? Selvom du allerede er i gang eller måske endda er i god form, så prøv at lave øvelsen alligevel. Du kan blive overrasket over hvad der kommer.

Lav en liste hvor du skriver alle de årsager, der er til at du vil træne regelmæssigt og i bedre form. Skriv hvad du vil have.

Her er lidt inspiration:

Jeg bliver gladere
Jeg får mere energi

Jeg bliver mere tilfreds med mig selv og mit liv

Jeg får mere farve i kinderne

Jeg kan passe mit tøj

Jeg får mere selvtillid

Jeg er mere tolerant overfor andre

Jeg sover bedre

Jeg får bedre koncentration

Mine knæ bliver stærkere

Min ryg gør mindre ondt

Jeg kan komme ned på gulvet og op igen uden problemer

Jeg får pænere baller

Min krop bliver mere velformet

Min kropsholdning bliver bedre

Jeg kommer i bedre humør

Hvor vigtigt er det for dig?

Når du har lavet listen over formålet med din træning, skal du give hvert punkt et tal for, hvor vigtigt det er for dig.
 

På en skala fra 1-10 hvor vigtigt er det for dig at få mere energi? Hvor vigtigt er det for dig, at din krop bliver mere velformet? Osv.

Når du ved hvor vigtigt hver punkt er for dig, så har du en plan over hvad der motiverer dig mest til at bevæge dig. Hold fokus på det vigtigste formål med træningen og mind dig selv om det, specielt de dage hvor det er fristende at kvitte træningen og hvor andre står i vejen for dine planer.



Ugens tip:

Sæt din liste op ved siden af din seng, på dit køleskab og på din telefon. Tag et billede af listen og læg den som baggrund på din computer. Vær kreaktiv med hvor du kan opsætte listen. Når du ofte ser listen, vil du ofte blive mindet om din mission om at få alt det gode som træning kan give dig


 Her er link til gratis download af glutenfri opskrift på boller, der holder. ;-)

PC
Klik på højre mustast på din PC og vælg "Gem fil som" 

MAC
Hold CTRL nede imens du klikker på linket og vælg "Download"