Spørgsmål fra læser:
Jeg har tabt mig over 20 kg. Og mangler nu de sidste 5 kilo. Jeg går i fitnesscenter 3 gange om uge hvilket jeg også er rigtig glad for, men indtil nu har det kun være løbebånd og cykling.

Hvis jeg nu gerne vil tabe de resterende 5 kg på mave og lår, skal jeg så hellere lave mavebøjninger og lårøvelser på de maskiner, der er i centret? Jeg har prøvet dem, og jeg kan virkelig mærke musklerne. Jeg får bare ikke så meget sved på panden af det.

 

Svar fra Birgitte Nymann

Træning og vægttab er en lidt pudsig størrelse, for træning er vigtigt for vægttabet, men det har bare ikke den store betydning i forhold til selve vægttabet. Selvom man fornemmer at man bruger oceaner af kalorier på en times træning, så skal der rigtigt meget træning til for at komme af med 1 kilo fedt. Hvis det skal slides af med træning.

Kosten er helt klart den nemmeste at skrue på når de sidste 5 kilo skal væk. Ikke nødvendigvis fordi du skal spise mindre end du gør nu. Men det kan være du skal spise anderledes end du gør nu.

Når træning er vigtig i forhold til et vægttab, så er det fordi det hjælper os med mange ting, der er vigtige i forbindelse med vægttabet: det giver os bedre appetitregulering, blodsukkerreguleringen forbedres, hvileforbrændingen øges og viljestyrken bliver større og større jo bedre form du kommer i.

Min erfaring er, at styrketræningen er meget vigtig, når, specielt kvinder, vil tabe sig. Især de sidste genstridige kilo kommer nemmere af og kroppen opstrammes hurtigere, når man laver aktiv muskeltræning. Kroppen kan blive meget ”økonomisk” af for meget konditionstræning (som fx løb, svømning og cykling), hvor når man styrketræner, så bliver den mere ”uøkonomisk”, fordi det koster meget mere energi at løfte tunge ting, og at holde muskelmasse ved lige. Så jeg er stor tilhænger af styrketræning – og jeg vil sågar sige, at hvis man ikke har ret meget tid til at træne, så er det, at satse på styrketræning værd at prioritere. Jeg vil anbefale, at du halverer den tid du bruger på løbebånd og cykel og bruger den resterende tid på styrketræning. Varm godt op, så pulsen kommer roligt op – og give den så fuld gas med intervaller og højt tempo, når du løber og cykler, så kan du forbrænde næsten lige så mange kalorier på den halve tid. Og bagefter laver du så 4-5 øvelser hvor der er stor belastning på, så du ”kun” kan tage 8-12 gentagelser af den øvelser du har valgt. Hold pause i 30-45 sekunder og gentag øvelsen igen. Efter 3-4 uger laver du 3 runder af øvelserne. Og efter 6-7 uger skal du skifte til nye øvelser – hvis du vil forblive uøkonomisk og hurtigere komme helt ned i vægt.