De fleste vil give mig ret i, at det altid er ubehag forbundet med at have fordøjelsesproblemer uanset om de opstår i mavesækken eller i tarmene. Uanset karakter og styrke, så påvirker dårlig mave i høj grad vores livskvalitet – og så kan en dårlig fordøjelse være skyld i, at maven står frem som en vaskebalje – og ikke ligner et vaskebræt. Så det gælder om at få optimeret fordøjelsen, hvis du vil have energi og overskud – og faktisk så ligger en stor del af din evne til at føle lykke i dit tarmsystem.

Tag på "spis-og-træn-maven-flad-kursus.

Problemer med fordøjelsen og oppustet mave rammer langt over halvdelen af alle danskere og flere kvinder end mænd. Så du er ikke alene. Det er bare ikke noget vi taler så meget om. Nogle får store problemer og bliver ”nødt til” at gøre noget ved problemerne, mens andre ”bare” har ubehag i det daglige og ind i mellem er det forværret – men ikke mere ”end at det er til at leve med”. En lang række symptomer kan sprede sig i kroppen når du har dårlig fordøjelse. Symptomer som du måske ikke umiddelbart forbinder med din fordøjelse:
•    Ledsmerter
•    Lændesmerter/spændinger
•    Inkontinens (også børn der tisser i sengen om natten)
•    Rejsningsproblemer (mænd)
•    Store humørsvingninger
•    Feber
•    Træthed
•    Stor appetit
•    Overvægt
•    Væskeophobninger
•    Mørke rander og/eller poser under øjnene
•    Dårlig ånde
•    Dårlig smag i munden
•    Uren hud
•    Hyppige infektioner: forkølelse, halsbetændelse etc.
•    Og meget andet
Man siger, at man er hvad man spiser, men i virkeligheden er man hvad man optager. For maden kan være nok så kvalitetsfyldt og økologisk, træningen kan være den rigtige for musklerne, men fungerer fordøjelsen ikke optimalt vil man ikke få fuld valuta for pengene og indsatsen. Dårlig fordøjelse har langt mere vidtrækkende virkninger for dit velvære og sundhed end du kan forestille dig. At have en god fordøjelse er alfa omega for at få en sund krop og dermed en flad mave, stærk ryg og overskud til at nyde livet.

Du får dårlig fordøjelse, når tarmsystemet af en eller anden årsag ikke kan arbejde ordentligt. Det er naturligt at fordøjelsen forandrer sig for at beskytte dig. Hvis fx du har fået en bakterie ind som skal ud med det samme, så skabes diarré og opkastning for at fjerne ”fjenden”. Men det er ikke naturligt at have tynd mave, diarré, hård mave eller forstoppelse i længere tid af gangen. Tarmsystemet skal som alle andre dele af dig behandles, som det er skabt til for at kunne udføre de opgaver, det er skabt til optimalt. Og det kan det ikke, når det ikke får det mad og den ro den har brug for – og det er der mange, der ikke giver den i en almindelig hverdag.
Vi er for stressede til at tygge maden ordentligt og samtidig nedprioriterer kroppen energi til tarmsystemet, når du stresser rundt. Vi får dårlig fordøjelse, fordi vi spiser for meget af gangen og alt for meget forarbejdet mad; brød, pasta, sukker, alkohol, friturestegt mad og mad der har lang holdbarhedstid (jo længere din mad kan holde sig, jo sværere er det for kroppen at fordøje. Og fordøjelsen lider også under at vi drikker for meget kaffe, the og sodavand – og alt for lidt rent vand.
Og så er fordøjelsen i høj grad påvirket af at vi spiser meget af den samme slags mad (typisk sukker, mel, mælk) dag ud og dag ind. Selvom det kommer i forskellige afstøbninger så er indholdet det samme. Pizzabunden, pastaretten, sandwichen, wienerbrødet, knækbrødet, kagerne og kiksene har stort set samme bestanddele. Så selvom det vil lyde som en varieret kost at spise rundstykker til morgenmad, pastasalat til frokost og spaghetti bolognese til aftensmad, så er grund bestanddelene i en stor del af maden den samme; hvedemel! Og jo mere vi belastes af samme fødevare jo større er risikoen for at vi udvikler en intolerance mod den – og det påvirker i høj grad tarmene. Og selvom der ikke udvikles en intolerance, så er overdrivelse af noget aldrig godt. Og fx indtager vi kæmpe mængder er mælk, gluten og sukker uden at vi aner det, fordi det bliver brugt i så mange fødevarer for at få maden til at smage og have fylde. For meget af selv noget sundt er heller ikke godt.

Fordøjelsen bliver lige som alt andet i kroppen, mindre effektiv med alderen, men du kan altid optimere fordøjelsen uanset alder – og jo bedre fordøjelse du har tidligt i dit liv, jo bedre bliver din fordøjelse senere. Det er en dårlig investering at rende rundt med dårlig fordøjelse ret længe af gangen. 75 % af kroppen immunforsvar ligger i tarmens ca. 2 kilo bakterier. Bakterierne udgør et vigtigt værn mod fremmed bakterier og stoffer fra vores mad og drikker, så de ikke får lov at vandre videre ind i kroppen og gøre skade. Jo dårligere din fordøjelse virker jo dårligere virker dette værn.

Tag på "spis-og-træn-maven-flad-kursus.

Der er en lang række årsager til at fordøjelsen kan være dårlig;

For meget stress
Bekymringer
Nervøsitet
For stort sukkerindtag
Du spiser mad du ikke kan tåle
Du drikker ikke nok vand
Du drikker for meget kaffe
Mangel på motion
Mangel på grønsager og grove korn
Du tygger ikke maden grundigt
Mangel på fedt / for meget fedt
Uregelmæssigt måltidsmønster
For stort alkoholforbrug
Mangel på søvn
Dårlig fødevarekvalitet (du spiser for meget forarbejdet mad og junkfood)
Rygning
Medicin