Et af de største problemer med almindelig kostvejledning er, at den ikke tager udgangspunkt i klienten, men i klientens problem.
"Jeg vil gerne tabe mig 10 kilo", siger klienten. Kostvejlederen siger; "så skal du bare gøre sådan her" - og en slankekost- (og evt. trænings-)plan præsenteres. Klienten går hjem med 10-20-30 nye "regler" at følge.

Måske er heldet med forløbet og klienten lykkes med sit forehavende, men problemet opstår, hvis planen lige som ikke passer til klienten. Hvis klienten bruger str. 38 i sko, men bliver præsenteret for en str. 35 eller 41 så kan det godt være at han/hun lærer at tilpasse skoen, så den kommer til at passe til str. 38, Men de fleste vil føle at der er noget galt. Hvis nu skoen var en str. 38 fra starten, eller hvis man var klar over, at det var en str. 38 man gik efter, så ville det være nemmere at nå målet :-)

I almindelig kostvejledning kigger man på målet og ikke på hvor udgangspunktet er.
Hvis jeg vil til Kalundborg - og jeg ringer og spørger dig hvordan jeg kommer dertil. Hvad vil så være det første du skulle vide, for at kunne forklare mig vejen til Kalundborg?
......
Ja, tænk lidt over det.... :-) :-)

......

Ja, det ville være første du skal vide er; "hvor er du"? Du skal vide hvor jeg er, for at du kan guide mig til Kalundborg.
Bare fordi jeg ved, at jeg vil til Kalundborg (eller fx tabe mig) og jeg siger det til dig, så kan du jo kun guide mig derhen, hvis du ved hvor jeg er som udgangspunkt.

I almindelig kostvejledning glemmer mange vejledere at finde ud af hvor klienten er.
Og derfor er der så mange velmenende kostvejledningstimer, der ikke giver de resultater som klienten ønsker sig. Og vejlederen bliver også frustreret. "Hvorfor gør klienten ikke bare det vi aftaler, så ville det jo virke!?"... kan man tænke.

Nymanns Kostuddannelse lærer du at finde klientens udgangspunkt via omfattende spørgeskemaanalyse - og dermed lærer du at tage udgangspunkt i klienten og ikke i målet.
Du lærer, at du ikke kan lave en kostvejledning uden at have en kostregistrering, for klienten kan ikke huske hvad han/hun spiser, når du spørger til det. Du lærer at gennemskue, hvor du bedst hjælper klienten videre imod målet, og du lærer, at der er mange måder at nå til "Kalundborg" :-)

Du lærer at tage udgangspunkt i klienten her og nu og dermed kunne hjælpe ham/hende bedst muligt.
Og er klienten dig selv, så lærer du hvad det er der skal til for at du kan opnå de forandringer du vil.

Og vil du ikke lige med på min kostuddannelse, men vil gerne have kostvejledning, så husk på at den bedste vejledning får du, når du konsulterer en vejleder, der vil vide hvem du er og som forsøger at finde ud af dit udgangspunkt. Hvis du bare går hjem med en kalorietabel og et kalorieantal du skal holde dig indenfor, så hedder det ikke "kostvejledning", så hedder det; "jeg følger en kostplan". :-)

Måden du finder ud af hvad kostvejlederen gør, er ved at læse på hans/hendes hjemmeside - eller ved at spørge andre der har fået vejledning hos vejlederen. Og sidst men ikke mindst kan du jo ringe og spørge vejlederen, hvordan han/hun finder ud af hvad der er en rigtige måde for dig?

Her er en liste over nogle af de vejledere du kan konsultere. De er alle uddannet på Nymanns Kostuddannelse. Der findes flere end 250 vejledere uddannet via Nymanns Kostuddannelse. Jeg har desværre ikke alle på min hjemmeside, men der kommer flere og flere på efterhånden, som vi får bygget siden op. (prioriterer tid, hedder det også :-)


Happy day :-)