Mange af os vil gerne træne mere, sove mere og bedre, spise sundere og vi vil også gerne tabe os. Dvs. vi har et mål. Og i dette land er de fleste af os også så oplyste, at vi godt ved hvad der skal til for at finde tid til at træne mere, sove bedre og mere, og vi ved også godt hvad vi skal spise for at tage på og for at tabe os. Dvs. vi ved også godt hvordan vi skal gøre for at nå vores mål. Men hvorfor gør vi det så ikke? Hvorfor gør vi ikke det der skal til for, at vi når vores målsætning? Hvorfor kan vi ønske noget godt for os selv, og så ikke gøre det der skal til for at det bliver godt? Det er fordi vi har vores følelser! Og følelserne styrer langt mere end fornuften. Hvis du ikke har lyst til at træne eller du har meget lyst til chokolade, så vinder den følelse oftere over viljestyrken.

Jo mere stress jo sværere er det at leve sundt
Vil du gerne slanke dig og du ved hvad du gør ”forkert” i forhold til at komme ned i vægt – og du alligevel forsætter med at gøre det, så du er bogstaveligt i dine følelsers magt. Jo dårligere du har det med dig selv og det der foregår i dit liv. Jo mere stress og jo flere store humørsving, jo større er sandsynligheden for at dine følelser forplumrer dine gode intentioner om at leve sundere. Så har du prøvet alle kure og starter på et nyt træningsprogram hver eller hver anden uge, så prøv at gøre noget andet for at få succes næste gang; find ud af hvorfor du har svært ved at holde dine planer i stedet for at skælde dig selv ud, når du kører af sporet. Hvad er det du føler, når du ikke kan lade chokolade, slikket, kagen, osten være? Hvad er det du føler, når du vælger træningstimen fra? Svarene på disse spørgsmål – hvis du stiller dig selv dem hver gang du har lyst til at skulke fra de sunde vaner, kan hjælpe dig på sporet af hvad udfordringen for dig er.