For mange af os er det ferietid nu eller lige om lidt. Og for mange er det et meget kærkomment afbræk fra hverdagenes stress og jag. Jo mere stresset du er til daglig jo længere tid tager det at falde helt ned og glemme alt om arbejde – når du holder ferie.

Alt for mange af os bruger den første uges ferie på at komme helt ned i ferietempo, og så er vi der i en uges tid, for i den sidste uges ferie begynder tankerne oftere og oftere at vandre mod arbejdet igen, og måske begynder du endda at tjekke mails inden ferien er ovre – for at du ikke skal have for meget at lave når du starter på arbejdet igen.

Hvis du kan genkende noget af ovenstående, så har du fået det gule kort i stress! Det betyder at du er potentiel til at gå ned med stress inden for en årrække. Hvad med at bruge ferien på at skabe anti-stressende ritualer du kan bruge i en travl hverdag? Hvad med at indarbejde rutinerne nu hvor du har masser af tid til det? Så er det meget nemmere at holde fast i det, når tiden bliver mere knap – og du for alvor mærker stressen komme igen. Hvis du vil have en stress-fri arbejdsdag og tilværelse, så skal du arbejde på at få det.

Morgenøvelse
Lav denne vejrtrækningsøvelse om morgenen, når du er på badeværelset. Den tager 3 minutter. Invester tiden og få en ny start på dagen. Du kan naturligvis også lave øvelsen i løbet af dagen, når du trænger til at få ro på og fornyet energi. Træn 3 minutter hver dag og du vil mærke en forskel i løbet af et par uger. Sæt en seddel op på spejlet eller skriv med tusch direkte på spejlet og mind dig selv om at du skal lave øvelsen.

1. Træk vejret langsomt ind i 3 sekunder.
2. Hold vejret i 3 sekunder.
3. Ånd roligt ud i 3 sekunder. (Undlad at presse - det gør ikke noget, hvis al luften ikke kommer ud)
4. Hold pause i 3 sekunder.
Gentag i 3 minutter.

Aftenøvelse – vejrtrækning
Lav denne øvelse om aftenen inden du skal sove.  Forestil dig at du trækker vejret ind helt bagerst i næsen, så du åbner dine næsebor og der bliver masser af plads til luften. Føl at kroppen bliver tungere for hver udånding. Giv slip på alle spændinger og synk længere og længere ned i sengen, hver gang du puster ud. Lav øvelsen i 2 minutter. Sæt din mobiltelefon til at ringe, når der er gået 2 minutter, så du ikke skal holde øje med hvor lang tid der er gået.

Opbyg anti-stress-rutiner

Få styr på din stress! Det er nemt at sige – og svært at gøre, for hvor skal man tage fat? Stress er en uhåndgribelig størrelse. At stresse ned handler om at passe godt på dig og gøre det der er rigtigt for dig hele tiden. Og det er der mange af os der slet ikke er gode til. Vi gør oftere det vi tror der forventes af os – og jo oftere vi gør det jo mere stress.


MEN der findes nogle førstehjælpsredskaber som du kan benytte med det samme:
1.    vejrtrækningsøvelser – se eksempler herover. At trække vejret roligt ind igennem næsen og puste roligt ud igen, giver ro og overblik. Gør det til en vane at lave vejrtrækningsøvelser morgen og aften.
2.    lav have-done-lister. Vi har meget travlt med at lave TO-DO lister, med alt det vi skal gøre. Men hvad med at lave have-done-lister, så du noterer hvad du har lavet i dag, så du kan se hvor meget det egentlig er blevet til!? Kunne du have nået mere?
3.    lav will-do-lister. Hav pen og papir liggende ved sengen og inden du lægger dig til at sove, så skriv alt det du gerne vil nå i morgen ned. Skriv gerne klokkeslæt på hvornår du gør hvad, så du kan se om det er realistisk at nå det hele. Husk også at sætte tid af til træning, gåtur, madlavning, spisning, transport osv. (og ja! – du skal begynde i ferien – også selvom der ikke er meget at skrive på to-do-listen lige nu.)
4.    slip det du ikke kan gøre noget ved. Undlad at lade tankerne cirkle omkring ting du alligevel ikke kan ændre. Vejret har de fleste af os slået os til tåls med at vi ikke kan ændre, men du kan lige så lidt ændre hvad andre tænker, hvordan andre opfører sig, hvad du lavede i går, hvad du sagde til ham osv.
5.    vær tilstede. Øv dig i at være der hvor du er – og ikke være videre i planlægning og andre gøremål, når du er her og der. Når du er sammen med dine børn så vær der – og øv dig i at slippe arbejdsopgaverne. Når du er til træning, så vær der og slip den dårlige samvittighed over at du ”burde” være sammen med dine børn. Jo mindre du er tilstede der hvor du er, jo mindre får du glæde af livet – for livet leves lige her og lige nu – og resten findes kun i dine tanker.