Det er nytårsforsætternes tid og ønsker og drømme for sundere livsstil ryger højt op på prioriteringslisten. For at ønsker og drømme kan blive til din virkelighed og din fremtid, så gælder det om at du vælger det, der er rigtigt for dig. Det som du føler gør dig glad og det som giver dig energi og overskud. Og umiddelbart skulle man tro at vi altid ved hvad vi vil – og det gør vi faktisk også, men det er ikke altid at vi har brugt tid nok på at tænke og mærke efter om det er de rigtige overvejelser vi gør os.
Aldrig har der været flere valgmuligheder, når du vil leve sundere. Hvis du vil tabe dig findes der mindst 100 forskellige bøger og metoder du kan kaste dig over. Hvis du vil i bedre form er der et utal af lovende tilbud om faste former og bedre kondition, men hvad er det rigtige for dig? Det kan du finde ud af ved at stille dig selv de rigtige spørgsmål. Og på den måde finde de rigtige mål at fokusere på.

Hvad er dit mål?
Opstil et målbart mål og et mærkbart mål
Ex på målbart mål: jeg vil kunne løbe 5 kilometer, jeg vil tabe mig 5 kilo, jeg vil kunne lave 20 armstrækninger osv.
Ex på mærkbart mål: jeg har mere energi og overskud, jeg nyder min træning, jeg føler mig gladere etc.

Find så et stykke papir og en blyant frem og nedskriv svarene på nedenstående spørgsmål. Du behøver ikke besvare alle spørgsmål lige nu. Det kan være at du skal bruge lidt tid til at finde det rigtige svar til hver spørgsmål – og hvis det er sådan, så hav tålmodighed og giv dig selv tid til at finde svarene.

  • Hvordan vil du formulere dit mål i nutid og positivt? (ex. Jeg kan løbe 5 kilometer)
  • Hvordan ved du at du har opnået dit/dine mål? (ex. når jeg løber 5 kilometer uden pauser)
  • Hvad betyder dit/dine mål for dig? Hvordan føles det at nå i mål? (ex. jeg har mere energi)
  • Hvordan vil dit liv se ud, når du når målet? (ex. Jeg vil være gladere og mindre stresset)
  • Hvad skal der til for at opnå dit mål? (ex. jeg skal holde fast i mine aftaler med mig selv)
  • Hvad har du brug for for at nå dit mål? Hvilke muligheder har du? (ex Jeg skal have en løbemakker og jeg spørge om der er nogen på vejen, der vil løbetræne med mig)
  • Hvad kan forhindre dig i at opnå dit mål? (ex. at jeg ikke gider at løbetræne, når der er gået 3 uger)
  • Hvad kan du gøre for ændre at der opstår forhindringer? (ex. jeg kan tilmelde mig et løb, så der er en deadline for hvornår jeg skal kunne løbe 5 kilomter og jeg kan tænke over hvorfor jeg ikke har lyst til at prioritere tid til at gøre noget godt for mig selv, når jeg føler mig stresset)
  • Hvem kan forhindre dig i at opnå dit mål? Hvordan kan du håndtere det? (ex. mine børn kan blive syge, så jeg ikke kan tage hjemmefra. Så kan jeg lave Zumba hjemme eller træne til en af Birgitte Nymanns trænings-dvd’er)
  • Hvem
  • kan støtte og hjælpe dig undervejs? (ex. jeg kan få støtte fra min kusine, som selv er på kur og løbetræner)

Eksemplerne, jeg har givet her, er meget korte. Du skal skrive meget mere, hvis du vil have de rigtige svar. Skriv alt hvad der falder dig ind. Alt tæller. Alt skal med. Når du er færdig med at skrive. Se godt på dine svar. Siger de hvad du virkeligt vil? Eller siger de mere om hvad du ikke vil? Formulér dine svar, så du siger hvad du vil. Når du ved hvad du vil kan du begynde af fokusere på hvordan du kommer til det.

Tro på det!
Tro kan åbne eller lukke døre til at dit mål kan nås. Alt hvad du siger, lugter, ser, føler eller smager lagres i hjernen. Hvis du konsekvent siger at du ikke kan tabe dig, så lagres det i hjernen og forhindrer dig i at holde ud.  Når du konsekvent siger at du kan, giver du hjernen besked om at åbne vejen til dine muligheder.
Se dine nye vaner som en livsstil, en livseleksir, der skal gøre dit liv meget bedre. Det ville jo være dumt at livsstilen skulle gøre dit liv dårligere. Du skal antage at de ændringer du foretager dig nu er gode for dig. Dit nye liv er bedre end den gamle. Du får det bedre.

Tag ansvar!
Det er kun dig der kan tage ansvaret for hvor meget du bevæger dig, hvor meget du spiser og hvor meget du sover og slapper af. Uanset hvor mange penge du har, så kan du ikke betale andre for at bevæge dig, for at sove eller for at tygge din mad. Man kan godt betale andre for at bestemme hvad der skal ligge på tallerkenen, men de sidste 50 cm op til munden er dig der styrer. Du styrer hvor mange gange du tager mad i munden. Du bestemmer hvor meget du tygger den. Du bestemmer hvor når du tager træningstøjet på og du bestemmer hvor meget du bevæger dig og hvor ofte. Osv. Dvs. du har selv hele ansvaret for at du får gjort det du gerne vil for at få energi, opnå din ideelle kropvægt og komme i form. Uanset hvor meget du gerne vil skylde skylden på andre faktorer i dit liv, for at du ikke kan nå at leve sundt, så er det kun undskyldninger for ikke selv at tage ansvaret. Selvfølgelig opstår der uforudsete hændelser i vores liv, men de kan aldrig ødelægge din vej mod bedre energi, sundhed og en velformet krop. For selv om du ikke følger den sunde livsstil i en dag eller to, i en uge eller to, så betyder det ikke noget i det store billede. Selvføgelig betyder det noget på kort sigt, men at du ikke får trænet som du gerne vil i en uge, kan ikke ødelægge din form og ej heller din vej mod målet. Så tag selv ansvaret for din sundhed og prioritér at bruge tid på den.