Når du træner i sommervarmen, er der god grund til at være lidt mere opmærksom end normalt. Når solen banker ned fra en blå himmel, har forskning vist, at præstationen i løbeskoene forringes med op til 15 procent, når temperaturen kommer over 25 grader. På grund af vindafkølingen påvirkes du mindre på cyklen, men også her har varmen en negativ indflydelse.
Ikke nok med, at du ikke kan yde maksimalt ved høj varme – det kan også være ubehageligt. Ubehag og tunge ben er noget af det, der følger med, når man træner, mens solen bager. Det er derfor en god idé at skrue ned for ambitionerne, når det er varmt.

Drik nok i timerne inden træningen
Og så er det smart at sikre, at du har drukket vand nok i timerne op til træningspasset. Drik vand, rent vand. Energidrikke eller andre sukkerholdige drikke mindsker selv væsketaget. Og du skal hydreres af væsken og ikke bruge den til at få sukker ind.

Vælg lyst tøj
Brug noget lyst, svedtransporterende tøj, der er så lidt dækkende som muligt. Jo mere hud, der er fri, jo mere varme kan afgives. Og så selvfølgelig solcreme hvis du er ude i de stikkende soltimer.

Træn når det er køligere
Har du svært ved at kapere varmen i løbet af dagen, så træn om morgenen, hvor din kernetemperatur i forvejen er lidt lavere. Det gør, at du kan holde til varmen længere.